Jag vill att genom VB kod ska kunna skriva in, i en ruta, ett namn (både för- och efternamn) och som sedan ska sökas igenom i en accessdatabas i kolumnen med namn (både för- och efternamn) och om namnet inte finns lämna ett error meddelande. Om namnet finns ska databasen läsa av raden för personens information.
strSql = "SELECT * FROM Konsultprofil WHERE Namn = 'Johanna Pihlström'" 'detta är sql-satsen som hämtar alla data från tabellen i Kloumnen Namn på Johanna Pihlström
'strSql = "SELECT * FROM Fakta WHERE Namn = '" & MinVariabel & "'"
Jag kan nu skriva in direkt i koden vilket jag vill få fram från databasen, men inte välja då koden körs.
Med andra ord är min tanke att jag ska kunna exekvera koden och då ska en ruta komma fram där jag kan skriva in ett namn ex. Johanna Pihlström som sedan databasen ska söka upp för att sedan visa informationen över mig.
Bygg en sida med ett formulär där du ber dem skriva in de dem skall söka efter. Skicka formuläret till din söksida och ta emot det som dem har skrivit i ditt formulär och lägg in i din sql sträng.
om du har skapat ett text fält med namnet txtSearch i formuläret som du skickar så skriver du SQL strängen så här:
strSql = "SELECT * FROM Konsultprofil WHERE Namn = '"& request("txtSearch") &"'"