Ja alltså... Om jag har en nedrullningsbar meny där jag väljer bokstav. Hur är det då möjligt att göra så att rullmenyn brevid då laddar upp alla namn med den bokstaven som jag väljer (Förstod någon det där??) Jag är väl inte direkt ute efter någon kod eller så där, utan mer hur det görs? Med hjälp av vilket språk typ...
För att hämta poster som börjar på en viss bokstav.
SELECT * FROM tabellen WHERE fältet = 'Anders' hämtar alla poster där fältet endast innehåller strängen 'Anders', varken mer eller mindre. SELECT * FROM tabellen WHERE fältet LIKE '%Anders%' hämtar alla poster där fältet innehåller strängen 'Anders' var som helst. SELECT * FROM tabellen WHERE fältet LIKE 'Anders%' hämtar alla poster där fältet börjar på strängen 'Anders'. SELECT * FROM tabellen WHERE fältet LIKE '%Anders' hämtar alla poster där fältet slutar på strängen 'Anders'.
Ja just det. Jag väljer bokstav A i en selectbox och då skall alla namn som börjar på A automatiskt laddas upp i i selectboxen brevid. Jag gissar att det behövs en lite mer komplicerad kod för att lösa det eller? Det skulle så klart också gå att ladda om hela sidan... Blir nog mycket enklare...