Troligen en väldigt enkel fråga men jag får inte till det iaf!
När man blir medlem på min sida vill jag att användarnamnet måste minst vara 3 tecken långt..
Hur gör jag det? Helst vill jag ha det i javascript, där ett alert meddelande dyker upp och talar om att användarnamnet minst måste vara 3 teckenlångt! Men om nån kan en ASPkod som fungerar på ungefär lika sätt så går det med bra!
if len(strUserName) <3 then
response.write "Du måste ha ett längre namn, din fuskare!"
response.write "<a href=""javascript:history.go(-1);"">Tillbaka</a>"
end if
Sen är det förstås snyggare att göra med javascript, och inte speciellt mycket svårare.
<%
Dim anvn
anvn = trim(Request.Form("anv"))
if len(anvn) < 3 then
response.write "<SCRIPT LANGUAGE=""javascript"">alert('Användarnamnet måste vara mer än 3 tecken långt!');document.location.href='blimedlem.asp';</SCRIPT>"
end if
%>
Jag skulle helt klart låta det där skötas av ett javascript endast. Du har väl säkert annat du också vill kolla.
<SCRIPT LANGUAGE="javascript">
function checkForm(){
if (document.formnamn.anv.value.length<3){
alert("Användarnamnet måste vara mer än 3 tecken långt!");
document.formnamn.anv.focus();
return false;
} else {
return true;
}
}
</script>
Tycker man ska köra en koll både på klientsidan och serversidan. Jag menar, vad händer om användaren inte har javascript påslaget, då är det väldigt lätt att få ett användarnamn som är mindre än 3 bokstäver.
Tack alla för hjälpen!
Nått av dem borde ju fungera. Ska testa lite sen när jag kommer hem från jobbet!
Tror jag tar och använder det förslag som solbulle skrev. För om jag skulle använda mig av både asp och javascript skulle besökaren behöva fylla i alla formulär och efter att personen klickat på submit knappen och användarnamnet är för kort skickas han tillbaka och får ett meddelande och går där med miste om annan information personen fyllt i!
Med det solbulle skrev så behöver bara användaren klicka på ok och om användernamnet är för kort behöver personen bara ändra på användarnamnet utan att gå miste om annan info som har fyllts i!
Tror jag tar och använder det förslag som solbulle skrev. För om jag skulle använda mig av både asp och javascript skulle besökaren behöva fylla i alla formulär och efter att personen klickat på submit knappen och användarnamnet är för kort skickas han tillbaka och får ett meddelande och går där med miste om annan information personen fyllt i!
Det är rätt tänkt. Men, om man vill kan man ju alltid posta tillbaka all information och fylla i fälten automatiskt.
Man får dessutom tänka på att det inte är alla som har javascript aktiverat i webbläsaren, men det kanske inte spelar någon roll i det här fallet?
Jag hade helt klart också gjort det med javascript, såsom solbulle visar.
Det där med att alla inte har javascript aktiverat i webbläsaren är väl ända nackdelen... Fast jag tror inte det spelar så mycket roll. Det är ingen community som jag planerat att bli jätte välbesökt! Det är en community för skateboardåkare (skate.nu) med drygt 500 medlemmar... Dessutom har ju Lunarstorm som är en av sveriges populäraste sidor använd sig av javascript, som har betydligt mer besökare att tänka på. Så jag tror inte så stor del har javascript inaktiverat!
Har förövrigt inte så mycket tid att lägga till små förbättringar som endast hjälper ett fåtal procent av medlemmarna!
Jag haller med Anno, aven om det bara hjalper ett par % sa tycker jag man ska kora koll bade pa klient och serversidan for att minimera risken for fel. detsamma galler falt som t.ex. bara far innehalla siffror.
Man vill ju ha sa mkt kontroll som mojligt pa det man kodar sa att man slipper sa manga fel som mojligt :)
Jo, det är möjligt, men det beror ju på vilken målgrupp man har.
Exempelvis finns en del stora företag och institutioner som per default alltid har javascript avstängt i klienternas webbläsare, av säkerhets- och policyskäl.
Precis @nders, samt en del browsers installeras inte med Java support by default... har for mig att bade Opera (aldre versioner) och Mozilla installeras utan javasupport by default, och da ar det bara serverside kontroll som funkar.. ;)
Min Mozilla är kanonduktig på Javascript, så även min Opera.
Det kan nog stämma att det inte finns någon Javamotor med per default, men det är ganska off topic. ;)