webForumDet fria alternativet

Response.redirect & cookie

9 svar · 265 visningar · startad av Nicklas

NicklasMedlem sedan juni 200133 inlägg

Jag har en massa undersidor som jag infogar på index sidan mha select case strängar osv. Dessa undersidor kommer med stor sannlikhet att bli indexerade av sökmotorer om jag inte skapar en robot.txt fil som låser dessa vilket jag inte vill så jag tänkte om jag lägger följande kod på undersidorna så kommer besökarna att bli förflyttade till första sidan.

<%
request.cookies("change")

If request.cookies("change") = "" Then
		response.redirect "index.asp"
End If
%>

när jag sedan på första sidan försöker att öppna den sidan som koden ligger på så kommer jag hela tiden till index sidan pga. att kakan = "" så då skapar jag en kaka på indexsidan som blir = 1 så är problemet löst. Nackdelen är att besökaren kommer till index sidan och inte den sidan/informationen som han/hon sökte efter.

Kan man göra ett script som kollar vilken sida besökaren kom till och sedan på index sidan kolla av om det finns en querystring som matchar och skicka personen till den sidan ? *hmm* hoppas att någon fattar (gör det knappt själv ;) )

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Varför skicka tillbaks besökaren till index.asp innan du kollat vad han har i querystring:en då? :)

K++Medlem sedan juli 2002171 inlägg

Använd Session istället för cookies!

zlasherMedlem sedan okt. 2001157 inlägg

håller med K++ :)

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Jag håller inte med......sessions suger på serverPOWER......men jag undrar såsom OverRide varför du ska skicka framochtillbaks så där :OO

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

K++ skrev:

Använd Session istället för cookies!

Kan du motivera det där? :q

NicklasMedlem sedan juni 200133 inlägg

icaaq skrev:

Jag håller inte med......sessions suger på serverPOWER......men jag undrar såsom OverRide varför du ska skicka framochtillbaks så där :OO

index sidan innehåller all design medas undersidorna i stort sätt bara är ren text som indexeras på första sidan men dessa kommer att listas i sökmotorerna och då kommer ju besökaren till en ren textsida utanför designen.

Kan du visa lite kod på denna select Case?

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Inte för att jag vet, men indexerar sökmotorer sidor som inte "syns" med länkar och så någonstans?
Jag menar en sida som är infogad med ssi tex, dess filnamn kommer ju aldrig att synas då.
Vidare har man ju inget sidhuvud med metataggar i de inkluderade sidorna, kan en sökmotor hitta sådant?

Det var det jag menade.......DEt låter lite mysko......Om jag liksom söker på "icaaq" och du har en sida som handlar om "icaaq" som heter icaaq.asp då kan du köra nått typ sånt här

[red]
<%
If Request.Cookies("dindomäm")("change") = "" Then
	Request.Cookies("dindomän)("sida") = Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")
	Response.Redirect "index.asp"
End if
%>

[/red]

Men jag tror inte att det kommer att gå, då jag tror att allt kommer att indexeras på index sidan.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)