webForumDet fria alternativet

Avc. Ladda ned bilder från andra servrar

ASP

26 svar · 696 visningar · startad av K++

Medlem sedan juli 2002171 inlägg
Frågan#1

Som sagt, ska ladda ned lite bilder från en annan server med ett script. Går detta med asp?

En ide som kanske fungerar är om jag använder XMLHTTP och laddar ned den som en textfil och döper om namnet till det den skall vara? Eller har någon en bättre ide? ASPtear klarar väll enbart text?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Du ska ladda "ner" dom till din server? Och spara dom där?

Ja. Inget som givetvis strider mot något copyright.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Ang. copyright. All kod går att missbruka och att veta hur man gör är i sig inget brott. Det är skillnad att snacka om en viss funktion på forumet och att faktiskt ha en fungerande lösning som används.

---
För att försöka svara på din fråga...

Efter som ASPTear är en kommersiell komponent så tror jag leverantörens hemsida är ett bra alternativ till forumet.

http://www.alphasierrapapa.com/IisDev/Components/AspTear/

Det borde rent teoretisk kunna gå att ladda en bild från en server och spara den på din egen dators hd. Det är ju så som webbläsarna har fungerat i urminnes tider...

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag får rätta mig själv här...

På hemsidan står att "AspTear 1.50 is available as commercial component. AspTear 1.0 will be available for free forever.".

Bland länkarna finns: Grabbing Information from other Servers

Kolla det!

Man får väl ha lite fantasi, leta antingen efter filändelsen eller efter en IMG tagg och utifrån det få fram sökvägen till bilden.

Vissa bilder kanske är länkade från roten, andra kanske är länkade i samma hierarki, så att säga.

Själva problemet är att jag inte har tillgång till att installera komponenter. Men jag testar att experimentera lite. Som exempel tog jag webforumbilden (logan). Givetvis lång från resultated då denna kod enbart hämtar koden till logan, eller vad den gör och skriver ut den.

Error 1%6 Kolla längre ned..

Det blev ett roligt resultat. Vid högerklick>Egenskaper så blev själva Adress (URL) till bilden adressen till Asp sidan, samt att det inte gick att Visa Källa. I vanliga fall brukar Ie 6.0 skriva in doctypes osv. Om du är inne på ett tomt dokument :birp

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

fungerar den koden du skrev? jag får ialla fall fel på rad 6, dvs xml.load

någon som vet vart man kan hitta en bra genomgång om hur xmlhttp fungerar?

Nej det fungerar defintivit inte :) Men om du vill testa något kul..

<%
Dim xml
Set xml = Server.CreateObject("Microsoft.XMLHTTP")

xml.Open "GET", "http://www.webforum.nu/images/wfstandard/logo_webforum.gif", False
xml.Send

Response.Write xml.responseText

Set xml = Nothing
%>

Testa msdn.

Euh? Vad är det tänkt ska hända?

Få fram en konstig bild :birp

ok, jag får inte riktigt tag i någonting, ok, en kryssad ruta iofs, men inget jag kan "läsa" så att säga.

Går det verkligen att läsa en bild så här pass enkelt och sen då kanske "skriva" ner den i en fil? Jag jämför med diverse uploadscript som är hyfsat avancerade för att gör a i princip samma sak?

Btw om man sneglar på uploadscript i allmänhet så använder de ju sig av enform med input type = "file"
Hur gör man för att kunna göra samma sak med en hårdkodad filsökväg? (Nu snurrar jag nog helt till det igen, börjar bli sent...)

Frågar eftersom ett sådant skript gärna hämtar hem en fil på en annan server om man skriver sökvägen i "filsökrutan" som kommer upp.

Jo jag vet det scriptet är simpelt. Du kan hämta sidor på det sättet, om du ändrar scriptet. Rätt vanligt att sno andras sidors info på det sättet, som börskurser osv. Jag vill iaf tro att det går att hämta information utan att använda binaryread och massa annat tjafs och sedan spara det som en vanlig fil. En gif fil är uppdelad på det är sättet
om vi har ett streck som är vitt och sedan på den 18:e är det en röd prick. Så har jag för mig att det först är 16 första är något i stil med ffffff altså det hexadeicimala(?) talet för 16 16 16 alltså vitt och sedan en röd prick Typ det hexadeicimala systemet är uppbyggd med 1,2,3,4,5,6,7,8,9,0,a,b,c,d,e,f (1-16). Jag har iaf för mig att det inte är någon störd kryptering där. Även fast du inte kan öppna filer i tex notepad. Skitsamma ska sluta prata underliga tekniskatermer.

Sedan laddar uploadscript upp ifrån en klient inte en server.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

.gif bilder är inte krypterade dock används oftast kompremering (LZW).

Man bör (måste ?) läsa in bilder binärt så att ingen modifikation av filen göres pga att programmet tror att det är text.

Jämför gärna med ftp:
Överför en bild från ex. en Unix maskin till en Windows maskin i ASCII mode så kommer man inte att kunna lse den bilden efteråt.

Sedan laddar uploadscript upp ifrån en klient inte en server.

Jo, i sin ursprungliga tappning, men det går ju även att, som jag skrev, få det att ladda från en godtycklig plats på nätet om bara den kompletta sökvägen ges.

Testade, gick inte. :/ Men jag får jobba vidare..

Jag ger mig inte, då jag också är ute efter något liknande.

K++: Vad var det som inte gick? Med XMLHTTP?

Om jag fattade dig rätt så skulle jag testa att typ ta en vanlig upload-blabla och enbart skriva in Url:en det går inte.. :) Om du kommer på något så kan du alltid skriva :)

Testa här:

https://www.solbulle.com/wf/image/nytt/upload.asp

Fyller du tex i din länk:

http://www.webforum.nu/images/wfstandard/logo_webforum.gif

I "filsökaren" när du letar efter en fil på din hd så kommer den bilden hamna på min server.

Testa gärna med någon helt annan adress också, med en liten gif.

Jag orkar inte skapa en ny tråd för detta eftersom det borde iaf vara enkelt att lösa..

Function lskapa(adress)
	Dim C, O
	Set C = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
	Set O = C.CreateTextFile(Server.MapPath(adress))
	O.WriteLine "test"
	O.Close 
end function

if blabla 
lskapa(Request.form("adress"))
end if

Server.MapPath() error 'ASP 0173 : 80004005'

Invalid Path Character

brp. Det går inte att skriva in http://www.aftonbladet.se/vinj/bas/aftonbladet360x54.gif Eftersom du måste ha något från din hårdisk. Och det jag behöver är att kopiera "ett par" bildfiler som finns utlagda på nätet och spara de på en server..

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)