DenkanMedlem sedan juni 2002256 inlägg gokväll!
jag har sedan ca ett år alltid använt mig av querystrings när jag fixar navigeringen till mina sidor
kod exempel:
<% if request.querystring("sida") = "damp" then %>
<!--#include file="dampsida.asp"-->
<% elseif request.querystring("sida") = "annat" then %>
<!--#include file="skit.asp"-->
<% else %>
<!--#include file="default.asp"-->
<% end if %>
eller
<% select case request.querystring("sida")
case "damp": server.execute("dampsida.asp")
case "annat": server.execute("skit.asp")
case else: server.execute("default.asp")
end select
%>
ja, ni fattar principen... (har även börjat få beteckningen pallemeny (https://www.palleman.nu) av nån konstig anledning)
till saken...
plötsligt på en server så börjar detta sättet svikta...
ibland händer det att servern inte tar emot mitt värde från querystring:n och man hamnar på, exempelvis, startsidan ofta
hur kan detta ske?!
kan det vara så ostabilt, eller är det servern som dampar?
någon som har erfarenheter av problemet?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Använder du översta exemplet så inkluderas alla sidor, eftersom att SSI exekveras innan ASP på servern. Varför det andra exemplet inte skulle fungera, förstår jag inte.
DenkanMedlem sedan juni 2002256 inlägg
SPiN skrev:
Använder du översta exemplet så inkluderas alla sidor, eftersom att SSI exekveras innan ASP på servern. Varför det andra exemplet inte skulle fungera, förstår jag inte.
servern gårt igenom filerna men körs inte förrän man skriver t.ex ?sida=damp
kan va bra att ha koll så ingen ASP strular på nån sida eller så
DenkanMedlem sedan juni 2002256 inlägg för er som inte riktigt fick grepp om situationen kan jag upprepa att det hände bara ibland att den körde 'else-koden'
typ 1/5 ggr, eller nåt sånt...
skumma är att jag abra stött på det på den servern, så frågan om serverbugg är också aktuell =P
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Denkan skrev:
servern gårt igenom filerna men körs inte förrän man skriver t.ex ?sida=damp
kan va bra att ha koll så ingen ASP strular på nån sida eller så
Öh? Nu förstår jag inte vad du pratar om.
För att det inte ska krångla, använd ditt exempel två. Krånglar det ändå, beror det på att du har med kolon. Ett Select Case-statement ska vara uppbyggt så här:
Select Case minVariabel
Case "mittVärde1"
Response.Write "Ett!"
Case "mittVärde2"
Response.Write "Två!"
Case Else
Response.Write "Något helt annat än ett eller två!"
End Select
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg I det sistnämnda fallet, läser inte servern de filer som inte körs, väljs i selecten?
På så sätt som med include-varianten?
Men de åstadkommer, för betraktaren, samma sak?
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Jag vilar tills jag fått svar på min fråga, men OM det nu är som så att:
server.execute("default.asp")
Inte läser koden i Default.asp om den inte ska köras måste ju det alternativet vara snabbast och mest skonsamt för servern, eller?
solbulle skrev:
Jag vilar tills jag fått svar på min fråga, men OM det nu är som så att:
server.execute("default.asp")
Inte läser koden i Default.asp om den inte ska köras måste ju det alternativet vara snabbast och mest skonsamt för servern, eller?
jo... kan tyckas, men inte borde den bugga som den gör...
misstänker allt mer o mer serverprobs
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jag kan ju självklart ha fel, men det mest logiska är ju att ett ASP-anrop som Server.Execute inte ska köras före all annan ASP i dokumentet. SSI däremot, exekveras innan ASP:en - om filerna körs eller inte, det har jag ingen koll på. Jag har ju för bövelen inte pillat ASP på hundra år känns det som. ;)
Följande bör innebära att filen dodo.asp endast läses in en gång:
Dim var
var = "SPiN"
Select Case var
Case "solbulle"
Server.Execute "dodo.asp"
Case "SPiN"
Case Else
End Select
Medan följande läser in filen tre gånger:
Dim var
var = "SPiN"
Select Case var
Case "solbulle"
%> <!--#INCLUDE FILE="dodo.asp"//--> <%
Case "SPiN"
Case Else
End Select
:q
kolon i asp är som semikolon i t.ex PHP/C++/JS m.fl, så jag tror inte det
Radavslutningstecken? Hade jag ingen aning om, faktiskt.
SPiN skrev:
kolon i asp är som semikolon i t.ex PHP/C++/JS m.fl, så jag tror inte det
Radavslutningstecken? Hade jag ingen aning om, faktiskt.
man lär sig nåt nytt varje dag :stud
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jäpp, helt riktigt. Men jag tycker att det är tråkigt att man utvecklar ett språk ( I det här fallet VBScript ) med så lösa delar, att man kan skriva nästan hur som helst - och det fungerar ändå. VBScript är ett ful-språk, och jag ångrar att jag inte använde mig av JavaScript när jag satt med ASP.
SPiN skrev:
Jäpp, helt riktigt. Men jag tycker att det är tråkigt att man utvecklar ett språk ( I det här fallet VBScript ) med så lösa delar, att man kan skriva nästan hur som helst - och det fungerar ändå. VBScript är ett ful-språk, och jag ångrar att jag inte använde mig av JavaScript när jag satt med ASP.
ehum... skulle nog inte jämföra ASP och Javascript... är en ganska stor skillnad (*host host*)
=)
varför då?
har själv börjat gilla PHP NÄSTAN lite bättre... men det är ju trots allt ASP jag har fått all logik ifrån, så jag kan inte tycka illa om det ;-)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
ehum... skulle nog inte jämföra ASP och Javascript... är en ganska stor skillnad (*host host*)
ASP är inget språk för det första, utan en plattform där man kan använda i stort sett vilket språk man vill. Defaultspråk är VBScript, vilket du med säkerhet använder, men man kan också använda andra språk genom följande lilla ansvisning för tolken, högst upp i sina dokument:
<%@ language="javascript" %>
JavaScript kan man använda utan att installera utomstående komponenter, men du kan också använda t.ex. PerlScript om det känns rätt.
varför då?
har själv börjat gilla PHP NÄSTAN lite bättre... men det är ju trots allt ASP jag har fått all logik ifrån, så jag kan inte tycka illa om det ;-)
PHP är bättre upplagt och mer logiskt än VBScript, enligt mig, men det är också på väg att bli ett ful-språk känns det som. Man skriver helt enkelt applikationer i det språk som känns bäst för en själv och beroende på ändamål...
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg SPiN kanske syftade på att skriva ASP i JAvascript, Jscript och inte i VBScript(?) ;)
RED: Lite sen där...
SPiN skrev:
ASP är inget språk för det första, utan en plattform där man kan använda i stort sett vilket språk man vill. Defaultspråk är VBScript, vilket du med säkerhet använder, men man kan också använda andra språk genom följande lilla ansvisning för tolken, högst upp i sina dokument:
<%@ language="javascript" %>
JavaScript kan man använda utan att installera utomstående komponenter, men du kan också använda t.ex. PerlScript om det känns rätt.
varför då?
PHP är bättre upplagt och mer logiskt än VBScript, enligt mig, men det är också på väg att bli ett ful-språk känns det som. Man skriver helt enkelt applikationer i det språk som känns bäst för en själv och beroende på ändamål...
aight... my bad *gömmer mig*