webForumDet fria alternativet

wildcards i filsystemet

ASP

3 svar · 218 visningar · startad av pnisv97

Medlem sedan apr. 200248 inlägg
Frågan#1

Hej !

alt. 1

Har ett problem eftersom det i min mapp under ligger cirka 4000 filer så tar det cirka 5 sekunder att loopa igenom alla filerna. Alldeles för lång tid. Nu råkar man veta att alla filerna är skapade med hjälp av "020715xxxxx.jpg". Jag är egentligen bara intresserad av dagens filer och möjligtvis gårdagens. Min fråga är om man kan göra ett urval. Så att istället för att hämta in hela mappen hämta in "020715*.jpg". Då hade min filobjekt blivit betydligt mindre och gått snabbare.

Set objFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFile = objFSO.GetFolder(strFolderPath)

antalfiler = cint(objFile.Files.Count)
'Response.Write "Det finns så här många filer i katalogen: " & antalfiler & "<BR>"

For Each File IN objFile.Files

If File.name > senast then
		senast = File.name
	end if
Next

alt. 2

Jag vill veta när den senaste filen är skapad i en mapp utan att behöva loopa igenom alla filerna. går detta ??

Tacksam för alla hjälp... !!

:)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Har tyvärr inte riktigt svaret på din fråga men jag tycker att det verkar vara en bra ide att lägga dessa filer i undermappar, typ en per dag, en per vecka eller månad , eller vad som kan vara rimligt.
På så sätt kan du ju först hyfsat snabbt hitta rätt "månadsmapp" och sen i den snabbt hitta din nyaste fil.

BTW. VÄLKOMMEN TILL WF :)

Medlem sedan apr. 200248 inlägg

tja!

Tack för ett svar.

Tyvärr kan jag inte skapa undermappar. De autogenereras utav en webbkamera.

Har sökt lite på Internet och det verkar som många är lite ilskna över FileObjectet. Verkar ha sina begränsningar och inte kanon prestanda.

/per

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Har sökt lite på Internet och det verkar som många är lite ilskna över ASP. Verkar ha sina begränsningar och inte kanonprestanda.
;)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)