Jag har gjort ett helt databasdrivet "webbpubliceringsverktyg". Problemet är att hålla alla webbplatser mm uppdaterade med rätt includefiler och databaskolumner mm. Om man kör systemet på flera olika webbplatser och kör en ändring i nån grundfil så blir det ju jobbigt och sitta och skriva upp vad man gjort för ändring och sen sitta och uppdatera varje sajt med det... måste gå att göra på något smidigt sätt..
typ samla på sig massa uppdateringar i en utvecklingsversion och sen skicka ut uppdateringar till kunderna som de själva kan uppdatera med men frågan är hur man gör det enklast och vad som är bäst?!?
Jo men om man säljer systemet till flera kunder tex. då vill dom ju ha uppdateringarna om man hittar fel osv... då blir det ju lite problemas... går ju inte att skicka en diskett och låta dom köra setup.exe direkt.. det är ju det som är svårt med små script och databaser...
Erik har rätt. Jag har själv utvecklat exakt en sådan här sak och efter mycket om och men, kom vi fram till ett par kriterier som måste uppfyllas för en effektiv uppdatering/funktionalitet:
* Ni hostar alla kundernas lösningar själva.
* Alla filer som har med själva verktyget att göra är alltid av exakt samma version, skall du ha ett slags moduluppbyggt system som kollar vilka kunder som har tillgång till vilka moduler, kollar du det med if-satser i koden som refererar till en databas som lagrar vilka moduler som är aktiverade i just denna kundens lösning/filer.
* Ett bakomliggande gränssnitt var tvunget att utvecklas för att underhålla "hela köret". I detta kan man genom ett par enkla ASP-sidor aktivera och ändra i modulernas inställningar, t.ex. "Har kunden tillgång till modulen 'undermenyer'?".
Det är de råd jag har.. :)
Lycka till! :D
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e