K++Medlem sedan juli 2002171 inlägg 1. Jag leker lite med en xmldatabas där jag skapar en ny (xml)fil för varje ny inmatning. Jag kom inte på något bättre sätt att göra detta än via FileSystemObject?
2. När jag sparar en ny fil vet jag att sökmotorerna indexerar den, men hur blir det när de klickar på länken synns xmlfilen (oformaterad) eftersom jag har en default-fil där man klickar på en länk så visas den valda filmen. Hur ska man få sökmotorerna indexera filen men komma till så att den ser formaterad ut.. Hoppas någon förstår.
Mvh k++
K++Medlem sedan juli 2002171 inlägg 3. Eller måste jag använda Xml & css eller Xml & Xsl för att det ska se normalt ut? Och klarar alla Webläsare det?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
- save-metoden?
Exemplet hämtar en XML-fil från filsystemet och sparar en kopia på disk...
dim xmldoc
set xmldoc = Server.CreateObject("Msxml2.DOMDocument")
xmldoc.load("c:\myfile.xml")
xmldoc.save(Server.MapPath("sample.xml"))
-
Sökmotorbeteende == black magic (Brrrrrrr. :e ) Men om de indexerat en XML-fil, lär länken öppna en xml-fil. (jag antar att du sparar filerna med extensionen .xml (?) )
-
Om nu sökmotorerna har indexerat dina .xml-filer, kan du ju alltid slänga med en <?xml-stylesheet?> som pekar på en CSS- eller XSLT-fil som ger besökaren någorlunda utseende på informationen vid "direkt-inhopp" från sökmotorresultatet... (processinstruktioner, (som <?xml-stylesheet ?> ) körs ju inte automagiskt när du kör Load - så det är en relativt smidig och transparent lösning för att få det bästa ur både browservisnings- och XMLData-synpunkt ;) )
NB: Det är såvitt jag vet inte möjligt att skapa länkar i XML-filer med CSS, men däremot med XSLT. Så om jag skulle göra det jag tror att du menar skulle jag nog se till att mina datafiler innehöll en <?xml-stylesheet?>-instruktion som pekar ut en mycket enkel XSLT-fil som visar en enklare form av XML-filens innehåll och som lägger till länkar till de ordinarie sidorna på webbplatsen...
"Alla" webbläsare klarar inte av att visa XML, men man kan nog säga att IE5+, NN6+ och Mozilla klarar det "bäst" ;)
K++Medlem sedan juli 2002171 inlägg Tack för svaren nu blev jag mycket klokare :)