webForumDet fria alternativet

Bäst DSN-typ?

2 svar · 204 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Vilken DSN typ är bäst att använda? ...i säkerhetssynpunkt? vilken typ använder "proffsen"? vilken typ använder de större webhotellen?

...jag tänkte göra lite asp-sidor med databaser på min dator med WinXP Pro, där har det säkert inte nån större betydelse men, jag vill ju lära mig att använda den bästa metoden redan från början ;)

Här är några typer:

Fil-DSN: Lagras i en vanlig textfil, kan överföras från server till en annan server (rekommenderas i min asp-bok).

System-DSN: Lagras i Windowsregistret, är tillgänglig för alla som är inloggade på servern.

Användar-DSN: Lagras i Windowsregistret, kan endast användas av en användare med rätt behörighet. (rekommendars i min bok, om säkerhetsbehoven är stora, rekommenderas inte utan goda skäl.)

Ingen DSN: Mm, helt enkelt DSN-lös kod, finns ju massor med såna koder på nätet, smidigt värre, men bäst?

======
Jag skulle tro att "System-DSN" eller "Ingen DSN" är att föredra, men vad säger ni mer erfarna ;) ???

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

system-dsn eller användar-dsn beroende på krav!
men oftast har du inte så mycket å säga till om när det är webbhotell utan där kör dom för det mesta användar-dsn... (tror och hoppas jag iaf)

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Som"proffs" så använder man sig av MS-SQL Server och du är inte beroende av system-dsn eller avnändar-dsn eftersom användarverifieringen sköts på ett helt annat sätt, antingen direkt i sql-servern eller med nt-konton, för säkerheten.

cya,
PatrikB

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
118 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)