Detta ligger i huvudet...
<%
if Request.querystring("visa") = "main" then %>
<meta http-equiv="Refresh" content="60;URL=default.asp?<% = Request.ServerVariables("query_string") %>">
<%end if%>
I deafault lägger man denna sträng där man vill det ska visas?
Select Case Request.Querystring("visa")
Case "exempel"
server.execute "exempel.asp"
Sen länkar man med detta?
<a href="default.asp?visa=exempel">exempel</a>
**Är det något annat man ska ha med för att det ska funka bra?
Jag vill ha det förklarat för däför att jag försöker lära mig det. (Naturligtvis) Hade en kille som hade kodat ASP på en sida till mig men nu gör jag en ny sida och vill förstå ASP koden och lära mig lite av den. Så jag är tacksam för all hjälp jag kan få.**
Om querystringen visa innehåller "main" så kommer raden
meta http-equiv att skrivas in i huvudet. Den raden flyttar besökaren till sidan default.asp med querystringen query_string. (Jag tror dock att det hade varit bättre att skriva
Kan finnas nåt som gör att det är dumt. Nån som vet?
I default.asp så kollar select case om request.querystringen visa innehåller viss information, i det här fallet "exempel". Om visa innehåller exempel så exekveras exempel.asp. Länka kan du göra så, men du måste få in det i case, tex
Select Case Request.Querystring("visa")
Case "exempel"
server.execute "exempel.asp"
response.write "<a href="default.asp?visa=exempel">exempel</a>"
Den här asp koden sitter i en meny så vi skulle slippa ändra designen/layout på mer än en sida. Men jag förstår det inte riktigt. Hur ska meny systemet se ut om det ska funka?
Det räcker ni visar med en eller två länkar sen listar jag nog ut resten själv efterhand.
Server.execute och response.redirect är inte samma sak.
Server.execute exekverar kod inne på en sida medans response.redirect flyttar besökaren till en helt ny sida. Alla variabler som bara finns på den sidan blir nollställda (eftersom man kommer till en ny sida) medans med server.execute behåller dom sitt värde.
Servern tolkar server.execute som att vara på samma sida, alltså rent teoretiskt kan du ha första halvan av koden med inledande <HTML> på en sida och andra halvan på en annan sida med avslutande </HTML>.
Det fungerar inte med response.redirect.
Varför denna långa avhandling?? Jo, du skriver "...meta http-equiv="Refresh"..." vilket i asp stavas response.redirect (dock går inte tidsfördröjningen att få i asp.)
Med server.execute får du två inledande <HTML> och <TITLE> -taggar.
I detta fall verkar det lite som att man har velat uppnå just refreshen efter 60sek som Mate får med sin ursprungliga kod.
Kanske för att något i övrigt på sidan förändras och kräver uppdatering?
Är så inte fallet behövs väl knappast kodblocket överhuvudtaget.
Tror jag är med dig. Jag ska förklara mig lite bättre.
Det är så att jag har en gammal sajt med ASP kod på. Denna kod fick jag hjälp med. Nu gör jag en ny sajt men vill flytta med ASP koden. Men innan jag gör det vill jag förstå lite vad det är.
Just nu låter det som om det är server.execute jag är ute efter.
Vi hade en default.asp sida på den hade vi en meny som länkade med denna typ av länk. default.asp?path=hej om jag inte har fel för mig så kallas detta querystring.
Denna meny var väl gjord för att det skulle bli enkelt att uppdatera sajten. Så när man trycker på meny knappen exempel så vill jag att det som ligger i exempel.asp ska skrivas ut på deafault.asp men ändå behålla den gamla designen.
Där fanns även annan asp kod på sajten så jag vet inte riktigt vad som tillhör varandra.
btw.. det som ligger i huvudet är en uppdatera funktion så att sessionen inte ska ta slut (var planerat med community funktioner osv...) .. tror det var det enda jag la dit d för.. så det behöver du inte bry dig om så mycket
Angående select case satsen så tror jag du har förstått den rätt..
btw 2.. ja det var menat att fördröjningen skulle vara 60 sekunder... =)
En komplett sajt med kod som ingen fattar! Varken forumet, den forna författaren, den nuvarande författaren eller dess assisterande.
Ärligt, kan du inte överväga att ta bort det som inte används samt se till att det som verkligen används är lite mer uppenbart (dvs kräver liten eller ingen förklaring)?
Ett annat alternativ är att du skriver om all kod så du, Mate(?), förstår vad som åsyftas.
ehm.. Ecplise?
jag förstod väl koden?
å jag e ganska övertygad om att om man får se hela sajtkoden så är det rätt så enkel kod som har skrivits faktiskt även om där inte är för många kommentarer...
och folk sa faktiskt rätt funktion ganska snabbt.. och det är ganska imponerande när dom inte vet hur sajten är uppbyggd öht..
jag har gjort sajten innan..
jag skrev den för funktionen och inte pga nåt annat..
Som jag har förstått är mate nybörjare i ASP annars får man nog läsa på lite vad select case betyder, ingenting jag kan rå för eller hur?
280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e