webForumDet fria alternativet

RegExp.Replace

8 svar · 285 visningar · startad av Skarre

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Var kan man läsa mer om detta? Jag försöker nämligen fixa till lite specialtaggar till en sida, och det gick till en början bra med vanliga Replace(x,y), men nu vill jag ha lite mer "avancerade" taggar som t.ex. [.url=www.sidan.com]länktitel[./url].

Vad jag förstår så kan jag lösa detta med RegExp.Replace, men jag fårstår inte riktigt principen när jag läser VBScript-dokumentationen och undrar om någon kan tipsa om en bra "tutorial".

RED: För att förtydliga så är det just den avancerade användningen av Replace-metoden jag inte riktigt greppat ännu.

skymanMedlem sedan juli 20012 450 inlägg

det var inget...

Enkla taggar som <br>, <b> etc. har jag inga problem med. Det är just när jag behöver ersätta flera partier i en sträng med olika värden som jag blir lite förvirrad. I exemplet jag gav måste jag ju ersätta endast den blå texten nedan:

[.url=www.sidan.com]länktitel

Jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Polletten kanske trillar ner om någon med kod kan visa hur jag löser ovanstående exempel.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

webeye

Jag är tydligen extra trög i dag och skulle verkligen uppskatta om någon ville posta lite kod som löser mitt exempel ovan. Jag tror, som sagt, att polletten trillar ner om jag får se kod.

Ny länk

Jag tror jag fixade det (har inte testat fullt ut ännu). Tack för hjälpen!

Set objRX = New RegExp
objRX.Pattern = "(\[url=)(.*?)(\])(.*?)(\[\/url\])"
Response.Write objRX.Replace(strOne,"<a href=""$2"">$4</a>")

De rien!

(har inte den blekaste aning om det funkar, men jag vet hur man använder söktjänsten på wF ;) :D )

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Kolla in scripten nästa gång:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=42301

"fel" fri med url=" och URL= lycka till!

din kod:

objRX.Pattern = "(\[url=)(.*?)(\])(.*?)(\[\/url\])"

Jag skulle nog göra så här:

objRX.Pattern = "\[url=(.*?)\]((.|\n)+?)\[\/url\]"

onödigt att ha () på alla ställerna... anropar bara $1 och $2 nu istället... :)
och ersätt (.*)? med ((.|\n)+?) för jag anar att det är en lång text som kan komma där som kommer tar mer än en rad tex...

men jag hade gjort som det står på länken ovan :)

kolla in webeyes sida.. skit bra förklarat.. annars kan du kontakta mej.. börja bli en gurru i reg.exp :)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)