webForumDet fria alternativet

Streama i ASP?

2 svar · 219 visningar · startad av Poppe25

Poppe25Medlem sedan apr. 2002255 inlägg

Har funderat lite kring hur man bygger en chat i ASP, eller rättare sagt hur man åstadkommer att en sida uppdateras utan att klienten gör något, ex skickar en request till servern. Alltså, en viktig funktion för att en chat ska fungera.

Hoppas därför kunna starta en diskussion kring ämnet i fråga. En aspekt på diskussionen är vilka komponenter som finns för att stödja detta, fördelar, nackdelar, freeware etc. En annan aspekt är om det överhuvudtaget går att streama utan några speciella komponenter. Och i så fall: HUR?

Hoppas ni med denna kunskap är villiga att dela med er.

MVH

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

En annan aspekt är om det överhuvudtaget går att streama utan några speciella komponenter. Och i så fall: HUR?

Jag vet inte om endast Response.Buffer = False löser problemet, men det är en bit på väg ivf.

En chat i ett serverside-språk är väldigt resurskrävande för servern, och man bör helst kolla in andra alternativ som t.ex. Java eller ActiveX.

mattiasjarnhallMedlem sedan apr. 2001126 inlägg

Som SPiN säger så är det resurskrävande för servern med ett serverside-språk.
Men har du inte tänkt dig en jätteaktiv chatt så går det alldeles utomordentligt att göra en chatt i tex ASP.
Jag har löst det med att sätta en "dold" iframe på auto-update och sen använder jag innerHTML för att presentera datan på "chatt sidan". På detta sätt slipper du en "blinkig" chatt.
Jag har ett fungerande exempel på min sidan: https://www.aspsidan.nu (i scriptarkivet)

/MJ

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)