AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Hur plockar jag ut ett ord bakifrån på en sträng?
Har nu olika strängar men vill plocka ut det sista ordet som är efter typ=
Hur gör jag för det är alltid olika längd på ordet?
<option value="admin.asp?do=inne&action=andraart&done=andrat&id=40&typ=DVD">DVD
<option value="admin.asp?do=inne&action=andraart&done=andrat&id=40&typ=Motor">Motor
<option value="admin.asp?do=inne&action=andraart&done=andrat&id=40&typ=PC">PC
<option value="admin.asp?do=inne&action=andraart&done=andrat&id=40&typ=VHS">VHS
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Pröva med:
dinVariabel = Request("typ")
Då ska "DVD" eller "motor" eller vad som nu gäller, automatiskt hamna i "dinVariabel".
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Men jag ska sedan spara det till en databas! Nu sparar jag det med detta:
Typ = Request.Form("typ")
All kod:
<%If Request.QueryString("action") = "andraart" AND Session("admin") = "ok" Then
Set RecSet = Conn.Execute("Select * From artiklar Where id=" & Request.QueryString("id"))%>
<table width="100%" border="0" align="center">
<form action="admin.asp?do=inne&action=andratart&id=<%=RecSet("id")%>&typ=<%=request.querystring("typ")%>" method="post" name="andraart" onSubmit="return artikelandra()">
<tr>
<td width="165"><b>Huvudkategori: </b><br>
<select name="typ" style="width: 140" onChange="self.location.href=this.options[this.selectedIndex].value;">
<option value="">-- Välj --
<%Set UIDES = Conn.Execute("SELECT * From kategori Where id <> '' Order By namn")
Do Until UIDES.EOF
If Request.QueryString("done") = "andrat" Then%>
<option value="admin.asp?do=inne&action=andraart&done=andrat&id=<%=RecSet("id")%>&typ=<%=UIDES("namn")%>"<%If Request.QueryString("typ") = UIDES("id") Then Response.Write " SELECTED"%>><%=UIDES("namn")%><br>
<%Else%>
<option value="admin.asp?do=inne&action=andraart&done=andrat&id=<%=RecSet("id")%>&typ=<%=UIDES("namn")%>"<%If RecSet("typ") = Sort Then Response.Write " SELECTED"%>><%=UIDES("namn")%><br>
<%End If
UIDES.MoveNext
Loop%>
</select>
</td>
<td width="235"><b>Underkategori: </b><br>
<select name="kat" style="width: 140">
<option value="">-- Välj --
<%If Request.QueryString("done") = "andrat" Then
Set RS=Conn.Execute("Select * From kategori Where uid='" & Request.QueryString("typ") & "' Order By namn")
Else
Set RS=Conn.Execute("Select * From kategori Where uid='" & RecSet("typ") & "' Order By namn")
End If
Do Until RS.EOF%>
<option value="<%=RS("namn")%>" <%If RecSet("kat") = RS("namn") Then Response.Write " SELECTED"%>><%=RS("namn")%><br>
<%RS.MoveNext
Loop%>
</select>
</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2"><input type="submit" name="submit" value="Slutför"></td>
</tr>
</form>
</table>
<%End If%>
Skriv så här istället:
<input type="hidden" name="do" value="inne">
<input type="hidden" name="action" value="andraart">
<input type="hidden" name="done" value="andrat">
<input type="hidden" name="id" value="40">
<select name="typ">
<option value="DVD">DVD</option>
<option value="Motor">Motor</option>
<option value="PC">PC</option>
<option value="VHS">VHS</option>
</select>
:)
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Asa skrev:
Men jag ska sedan spara det till en databas!
Ja? Jag är inte säker på att jag förstår exakt ditt problem, men rent allmänt är det ju bara att köra en UPDATE eller INSERT med dina variabler som du har läst in från query-strängen. Tex:
TypVar = Request("typ")
IdVar = Request("id")
Conn.Execute("update dintabell set typ='" & TypVar & "' where id=" & IdVar)
Så är det uppdaterat, om det nu var den tabellen du hade tänkt uppdatera.
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inlägg Okej! Ska kolla lite och återkommer om jag får problem!