crisse6 Medlem sedan dec. 2000 2 526 inlägg Frågan 24 juni 2002 11:52 #1 Ibland kan man ju bli lite små sur...
Har för tillfället ett problem...
strNavigation = strNavigation & " <a href='?pageid=" & i & "&trad=" & objRs("trad") & "'>" & i & "</a>"
utan " & objRs("trad") & " fungerar det, men jag måste ha med trad... i länken... hmm....
R roady Medlem sedan jan. 2002 473 inlägg Är du säker att objRs("trad") funkar...
Skriv enbart ut det och se vad du får för värde!
crisse6 Medlem sedan dec. 2000 2 526 inlägg har gjort det... den finns ju
R roady Medlem sedan jan. 2002 473 inlägg Antar att det inte hjälper så mycket om du skriver
strNavigation = strNavigation & " <a href=""?pageid=" & i & "&trad=" & objRs("trad") & """>" & i & "</a>"
Men en fråga bara... Varför anger du inte vart länken skall gå???
<a href=""filen.asp?pageid= ????
crisse6 Medlem sedan dec. 2000 2 526 inlägg det är paging script... det finns förklaring längre upp i scriptet
R roady Medlem sedan jan. 2002 473 inlägg
det är paging script
Jo, det är mycket möjligt att det är, men ifall en <a href> länk skall funka så måste du skriva vilken fil den skall till...
Du har skrivit:
strNavigation = strNavigation & " <a href=""?pageid=" & i & "&trad=" & objRs("trad") & """>" & i & "</a>"
Borde det inte mer vara:
strNavigation = strNavigation & " <a href=""sidanjagärpå.asp ?pageid=" & i & "&trad=" & objRs("trad") & """>" & i & "</a>"
crisse6 Medlem sedan dec. 2000 2 526 inlägg
det finns förklaring längre upp i scriptet
det funkar ju redan har jag sagt innan jag la dit objRs("trad") så det är inget fel med vart man ska, utan själv querystringen det är fel på....
R roady Medlem sedan jan. 2002 473 inlägg oki...
Kan du ge mer kod då!!!
crisse6 Medlem sedan dec. 2000 2 526 inlägg sure...
<%
Set objRs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
strSQL = "SELECT * FROM add_forum Where trad = '" & Request.Querystring("trad") & "' ORDER BY [datum] DESC"
intPageId = request.querystring( "pageid" )
if intPageId = "" then intPageId = 1
with objRs
.cursorLocation = 3
.open strSQL, Databas
.pagesize = 10
.absolutepage = intPageId
end with
intPages = cint( objRs.pagecount )
intCurrentPost = 0
response.write "<table width=600 height=1 cellspacing=2 cellpadding=0><tr><td width=200 valign=top bgcolor=#EFEFEF><font face=Verdana size=1>Rubrik:</font></td><td width=80 valign=top bgcolor=#EFEFEF><font face=Verdana size=1>Skribent:</font></td>" &_
"<td width=80 valign=top bgcolor=#EFEFEF><font face=Verdana size=1>Datum:</font></td><td width=80 valign=top bgcolor=#EFEFEF><font face=Verdana size=1>Antal svar:</font></td>" &_
"<td width=100 valign=top bgcolor=#EFEFEF><font face=Verdana size=1>Senaste inlägget:</font></td></tr>"
do until objRs.eof and intCurrentPost < objRs.pagesize
strContents = strContents &_
"<table width=600 cellspacing=2 cellpadding=0 bgcolor=#FFFFFF border=0><tr><td width=200 valign=top bgcolor=#FFFFFF><font face=Verdana size=1>" & objRs( "rubrik" ) & "</td></font>" &_
"<td width=80 valign=top bgcolor=#FFFFFF><font face=Verdana size=1>" & objRs( "anvandarnamn" ) & "</td></font>" &_
"<td width=80 valign=top bgcolor=#FFFFFF><font face=Verdana size=1>" & objRs("datum") & "</font></td>" &_
"<td width=80 valign=top bgcolor=#FFFFFF><font face=Verdana size=1>13</font></td>" &_
"<td width=100 valign=top bgcolor=#FFFFFF><font face=Verdana size=1>2002-06-24</font></td></tr>"
intCurrentPost = intCurrentPost + 1
objRs.movenext
loop
for i = 1 to objRs.pagecount
strNavigation = strNavigation & " <a href='?pageid=" & i & "'>" & i & "</a>"
next
response.write "<table>" & strContents & "</table>"
response.write "<table><tr><td><font face=Verdan size=1>" & strNavigation & "</td></tr></table></font>"
%>
R roady Medlem sedan jan. 2002 473 inlägg Är inte alls säker men har ändrat de röda:
<%
[red]trad = Request.Querystring("trad")[/red]
Set objRs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
[red]strSQL = "SELECT * FROM add_forum Where trad = '" & trad & "' ORDER BY [datum] DESC"[/red]
intPageId = request.querystring( "pageid" )
if intPageId = "" then intPageId = 1
with objRs
.cursorLocation = 3
.open strSQL, Databas
.pagesize = 10
.absolutepage = intPageId
end with
intPages = cint( objRs.pagecount )
intCurrentPost = 0
response.write "<table width=600 height=1 cellspacing=2 cellpadding=0><tr><td width=200 valign=top bgcolor=#EFEFEF><font face=Verdana size=1>Rubrik:</font></td><td width=80 valign=top bgcolor=#EFEFEF><font face=Verdana size=1>Skribent:</font></td>" &_
"<td width=80 valign=top bgcolor=#EFEFEF><font face=Verdana size=1>Datum:</font></td><td width=80 valign=top bgcolor=#EFEFEF><font face=Verdana size=1>Antal svar:</font></td>" &_
"<td width=100 valign=top bgcolor=#EFEFEF><font face=Verdana size=1>Senaste inlägget:</font></td></tr>"
do until objRs.eof and intCurrentPost < objRs.pagesize
strContents = strContents &_
"<table width=600 cellspacing=2 cellpadding=0 bgcolor=#FFFFFF border=0><tr><td width=200 valign=top bgcolor=#FFFFFF><font face=Verdana size=1>" & objRs( "rubrik" ) & "</td></font>" &_
"<td width=80 valign=top bgcolor=#FFFFFF><font face=Verdana size=1>" & objRs( "anvandarnamn" ) & "</td></font>" &_
"<td width=80 valign=top bgcolor=#FFFFFF><font face=Verdana size=1>" & objRs("datum") & "</font></td>" &_
"<td width=80 valign=top bgcolor=#FFFFFF><font face=Verdana size=1>13</font></td>" &_
"<td width=100 valign=top bgcolor=#FFFFFF><font face=Verdana size=1>2002-06-24</font></td></tr>"
intCurrentPost = intCurrentPost + 1
objRs.movenext
loop
for i = 1 to objRs.pagecount
[red] strNavigation = strNavigation & " <a href='?pageid=" & i & "&trad=" & trad & "'>" & i & "</a>"[/red]
next
response.write "<table>" & strContents & "</table>"
response.write "<table><tr><td><font face=Verdan size=1>" & strNavigation & "</td></tr></table></font>"
%>
crisse6 Medlem sedan dec. 2000 2 526 inlägg löste det problemet....
men nu ett annat, jag gör ett forum där jag har fält som id och svarid, id är unikt ju, men svarid, hur ska jag göra så att det blir ett unikt nr varje gång någon svara på ett inlägg? slumpa? men då kan det ju ändå olyckligtvis bli samma ändå..
Skarre Medlem sedan apr. 2001 2 427 inlägg
crisse6 skrev:
hur ska jag göra så att det blir ett unikt nr varje gång någon svara på ett inlägg? slumpa? men då kan det ju ändå olyckligtvis bli samma ändå..
Det sköter lämpligtvis databasen. Vilken kör du?
crisse6 Medlem sedan dec. 2000 2 526 inlägg kan någon hjälpa mig med en siffer slumpare?
S solbulle Medlem sedan mars 2001 5 287 inlägg crisse6 Medlem sedan dec. 2000 2 526 inlägg solbulle:
Prob.1 Det var redan så att jag hade kört igenom recsetet och kunde därför inte köra det i länken nedan. Istället blev det så att jag la in request.querystring("trad") i länken, och nu funkar det ;)
Prob2. ska kolla nu... återkommer vid mera frågor
crisse6 Medlem sedan dec. 2000 2 526 inlägg har kollat lite nu, alla ser jävligt röriga ut... jobbigt... ska ju bara få fram ett nr som sedan ska skickas in i samma tabell som all annan information...
S solbulle Medlem sedan mars 2001 5 287 inlägg Angående svarsid, jag vet inte hur du lagt upp det hela, men kan man inte bygga ett svarsid som ser ut som typ:
svarid = id + _ + räknare (i databasen)
så att första svarsid blir typ: 23_1 sen nästa svar: 23_2 osv.
Hängde någon med där?