Frågan har varit uppe några gånger, men det jag undrar är vilket är snabbast och som inte är för tidskrävande ifall man skall ändra något som ex. design!,,,
Beror ju helt på vilka dynamiska funktioner du va ha, tex sökning, sortering mm. Ska allting vara statiskt kan du lika gärna göra statiska sidor. Vill man ha dynamiska funktioner är databas och templates att föredra, sedan kommer väl XML.
svårt svårt det här... sitter och knåpar som en galning. Finns lite info om ASP och XML men inte så mycket om hur jag plockar ut saker och skriver ut dem på min sida!!!
Exempel: Detta är xml-filen Language.xml och jag vill skriva ut den röda texten!
<?xml version="1.0"?>
<language>
<mainsite>
[red] <swe>Hej på svenska</swe>[/red]
<no>Hello på norske</no>
<fin>hejhej på finska</fin>
</mainsite>
<usersite>
<swe>Någon fin text på svenska</swe>
<no>En kämpegla text på norske</no>
<fin>ett litet mumintroll från Finland!!!</fin>
</usersite>
</language>
Och detta är asp-sidan:
<!-- METADATA TYPE="typelib" FILE="C:\windows\system32\msxml.dll" -->
<%
Dim strSourceFile, objXML, objText, strText
strSourceFile = Server.MapPath("script") & "\language.xml"
Set objXML = Server.CreateObject("Microsoft.FreeThreadedXMLDOM")
objXML.Load(strSourceFile)
Set objText = objXML.documentElement.selectSingleNode("mainsite")
strText = objText.childNodes.item(0)
%>
[b]....en massa html.....[/b]
<p><%=strText%></p>
Men det som jag får är:
Objekt krävs.: 'documentElement'
/nordicportfolio/main.asp, line 10
line 10. Set objText = objXML.documentElement.selectSingleNode("mainsite")
Vad man kan göra är att längst upp på varje sida från databasen spotta ut alla strängar, för den sidan, i ett Dictionary där varje Key heter typ "s1", "s2", "s5" o.s.v.
Då är det enkelt att bygga en webbaserad översättare där en norrman eller finne kan sitta och översätta.
Har jobbat ganska mycket språk i stora system och tycker det sättet är smidigt! :)
Men det kommer att bli flera databashämtningar eftersom sajten skall bli en portfolio-sajt...
Annars funkar det kanon, men jag får nog göra sådär ändå!!!
Sen kan du fippla till en DTD, ange att attributet ID är en identifierare, och plocka fram noderna med exempelvis xmlobjektet.getElementById("hello") (eller hur?)
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e