Jag vill helt enkelt kolla om personen i fråga har lämplig ålder.
Mellan 12 och 25 och över 65.
Kan man skriva det i en if-sats?
14 svar · 208 visningar · startad av skyman
Jag vill helt enkelt kolla om personen i fråga har lämplig ålder.
Mellan 12 och 25 och över 65.
Kan man skriva det i en if-sats?
Det går inte. Man kan inte vara mellan 12 och 25 och över 65. :) Du får nog utveckla frågeställningen en aning.
Mellan 12 och 25 eller över 65.
såklart :)
If age >= 12 AND age < 25 OR age >= 65 Then
...
End If
tänkte skriva ett svar liknande skarres, men kom på att det tangentbord jag har just nu inte har krokodiler... Värdelöst. x(
skyman skrev:
Mellan 12 och 25 eller över 65.
såklart :)
if (age >= 12 and age =< 25) or age > 65 then
..
end if
edit: sådå? ;)
Jag fick uppfattningen av att man minst måste vara 12 år och högst 25 år, eller vara äldre än 65. Då fungerar inte ditt exempel, Gein. Men jag kanske missförstod skyman.
Skarre skrev:
Jag fick uppfattningen av att man minst måste vara 12 år och högst 25 år, eller vara äldre än 65. Då fungerar inte ditt exempel, Gein. Men jag kanske missförstod skyman.
mitt exempel är väl precis som ditt?
Gein skrev:
mitt exempel är väl precis som ditt?
Ja, nu är det det. Efter att du redigerat det och lagt till likhetstecken. Och, om det nu var likadant från början (vilket det inte var), varför då upprepa mitt inlägg?
okej?, det enda jag ändrade var >= istället för enbart >, men det kanske jag inte borde gjort, om man ska tolka "Mellan 12 och 25 och över 65. " så är det faktiskt
If (age > 12 and age < 25) or age > 65
Hur som helst...
Tack för hjälpen... jag har hvdvrk så jag kan inte tänka idag... :l
skyman skrev:
Hur som helst...
Tack för hjälpen... jag har hvdvrk så jag kan inte tänka idag... :l
hehe, okej ;)
Gein skrev:
okej?, det enda jag ändrade var >= istället för enbart >
Nej, faktiskt inte. Du ändrade även < till =< (vilket egentligen borde vara <=), men det är oväsentligt eftersom frågan nu är besvarad och vi kan gå vidare. :)
Gein skrev:
men det kanske jag inte borde gjort, om man ska tolka "Mellan 12 och 25 och över 65. " så är det faktiskt
If (age > 12 and age < 25) or age > 65
Nej. Mellan 12 och 25 år innefattar för mig folk som fyllt tolv (vilka felaktigt exkluderas om man använder >12) och är yngre än 25 år (d.v.s. < 25). Vidare är man över 65 år det ögonblick man fyller 65, därav det sista likhetstecknet.
-
aja
så vare glatt på jorden! :D