webForumDet fria alternativet

Object required: 'Session' i global.asa

5 svar · 233 visningar · startad av tlee

tleeMedlem sedan mars 2001290 inlägg

Hej!

global.asa bråkar..

såhär ser koden ut:

Sub Session_OnStart()

Session.Timeout = 20 

End Sub

Och det funkar ju hyffsat, sessionen timear ut efter 20 mins men ibland så dyker det otäcka felmeddelandet nedan upp.

Microsoft VBScript runtime error '800a01a8'

Object required: 'Session'

//global.asa, line 8

-----------------------------------------------------------------------------

Frågan är ju varför den har problem med det, det enda som han skall göra är ju att sätta timeouten till 20 mins. Det räcker iofs att trycka F5 (refresh) så laddar sidan om och allt funkar frid och fröjd. Jag tror att global.asa inte fattar att han skall starta en ny session och istället försöker sätta timeout på en session som inte finns...

vad tror ni om det och går det att fixa på något sätt?

/t

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

varför inte bara lägga in session.timeout i sidan.. jag tror inte jag förstå din fråga riktigt..

räcker det på en sida?

skulle ju kunna funka, men räcker det att skriva in det på t.ex loginsidan eller måste det vara på varenda sida ?

/t

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

hmm.. du måste nog ha det på varje sida då.. om du vill att personen ska ha 20 minuter på sej varje gång...

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Finns det något mönster i tidpunkterna när de dyker upp?

det verkar som om felet kommer ner sessionen har loggats ur, servern verkar bara ha 5 mins som session timeout.

Det verkar komma om jag har flera browsers öppna samtidigt och en av dom timar ut och så går jag in med en ny och då PANG! kommer felmeddelanet. Sen refreshar jag och då funkar det ..

Jag har lagt in session.timeout=20 i login scritpet och det verkar funka bättre ..

jag får testa lite mer och se ifall jag kommer fram till något..

/t

257 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
132 ms — hämta forumlista (db)
123 ms — hämta statistik (db)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)