Nej, men mappen du skall skriva i måste vara rätt inställd rättighetsmässigt i filsystemet.
Uploadscript utan komponent
307 svar · 16 553 visningar · startad av OveRRidE · sida 9 av 16
Ja, just det... nu hänger jag med.
Men, hur ändrar jag det nu igen?
Den måste väl vara skrivbar?
Ja, den användaren som IIS körs under (IUSR_datornamn oftast) måste ha rättigheterna RXWD på mappen. Det gör du i utforskaren om du har möjlighet. Använder du webbhotell kanske de har en kontrollpanel som du kan göra detta i, i annat fall får du kontakta hotellet och låta dem göra säkerhetsinställningarna.
Mvh
Hur går jag tillväga om jag vill göra det i utforskaren?
Men om han nu får felmeddelandet: "Path not found"
Tyder inte det på att sökvägen ÄR fel?
Eller yttrar sig ett rättighetsproblem på samma sätt?
Nope. tror jag inte.
Set MyFile = ScriptObject.CreateTextFile("d:\hemsida\koffedesign\vvk2\uploadkomponentlos\upload\"& filename)
Ser det inte rätt ut?
Saken är den att jag inte är så enormt insatt i just det här med att lägga upp bilder...
Nej.
Du fick ju själv ut denna sökväg:
d:\domains\itgymnasiet-k.net\www\it6\koffedesign\vvk2\uploadkomponentlos\upload\
Den ser mer rätt ut tycker jag.
Hmm... nu är jag ute och cyklar...
Jag har ingen sökväg på hårddisken som är:
d:\domains\itgymnasiet-k.net\www\it6\koffedesign\vvk2\uploadkomponentlos\upload\
Kör du scriptet på din maskin då?
Nej, men du har väl scriptet på ett webbhotell, eller?
Scripten, alltså sidorna, ligger uppe på webhotellet, Japp
Ja, då får jag:
Här: d:\domains\itgymnasiet-k.net\www\it6\koffedesign\vvk2\uploadkomponentlos
Inte här?:d:\domains\itgymnasiet-k.net\www\it6\koffedesign\vvk2\uploadkomponentlos\bilder\3.jpg
Vilket inte fungerar....
Okej! Har du skapat mappen bilder? Eller ska det stå upload där? Är det du eller jag som skrivit fel? Det ska nog vara upload va?
Under förutsättning att mappen finns (den skapas inte automatiskt ju), så borde alltså följande fungera:
Set MyFile = ScriptObject.CreateTextFile(Server.MapPath("upload/"&filename))
Mvh
Det är ju det, VAR ska jag skapa mappen upload?
NU kom jag till det här:
Filens sökväg: d:\domains\itgymnasiet-k.net\www\it6\koffedesign\vvk2\uploadkomponentlos\5.jpg
Filnamn: 5.jpg
Lämpligtvis som en undermapp till mappen där scriptet ligger.
Det hade jag... men nu, hur går jag tillväga nu?
Vad menas med detta?
Filens sökväg: d:\domains\itgymnasiet-k.net\www\it6\koffedesign\vvk2\uploadkomponentlos\5.jpg
Filnamn: 5.jpg
Att filen nu ligger på webhotellets server, under den sökvägen?