Efter att jag stängt eller öppnat en tråd i ett forum jag gör så ska man skickas vidare till tråden, man skickas vidare men varje gång man kommer dit så får jag ett felmeddelande.
Feltyp:
(0x80020009)
Undantag inträffade.
If Session("user") = rsCheckModerators("mod1") OR Session("user") = rsCheckModerators("mod2") OR Session("user") = rsCheckModerators("mod3") OR Session("user") = rsCheckModerators("mod4") OR Session("user") = rsCheckModerators("mod5") OR Session("user") = rs("namn") OR typ = "Forumledare" Then
Den här koden fungerar utmärkt annars när man kollar på sidan man inte när man skickas dit efter att ha stängt eller öppnat en tråd. :l
Jag har även testat med att sätta ( och ) runt...
Jag använder Access(2000).
Jag kan inte tänka mig att det blir för många anrop till databasen med tanke på att det fungerar annars, fast det är ju möjligt... :l
om du hämtar och listar många poster på den sidan så kan du ju prova att hämta med getrows istället.
försök att optimera sql-strängarna, använda joins istället för att öppna separat m.m.
brukar kunna hjälpa med att skapa en "paging-variant" på sidan också.
men detta är ju OM det är för många anrop annars vete tusan!
Hmmm, jag kan inget om getrows och jag kan inget om join i SQL... :l
Men om man lägger allt i variabler så används ju bara databasen en gång för att ge värden, sedan så används ju bara variablerna...?
Fast frågan är ju om det är för många anrop, med tanke på att det fungerar annars så tror jag nog att så inte är fallet...
rsCheckModerators.Close
Set rsCheckModerators = Nothing
någonstans, eller finns det mer kod under?
Annars, det man kan se är väl att du har väldigt många kopplingar till databasen, du borde nog kunna minska med ett par, men det förutsätter ju så klart att man vet hur man ska göra också. ;)
t.ex. borde du kunna sätta ihop dessa till en: rsMemberInfo, rsCheckIfOnline
"SELECT anvnamn, regdatum, typ, antalinlagg, email, ort, signatur, status FROM medlemar WHERE anvnamn = '" & rs("namn") & "' "
'dessa rader borde väl funka ändå!
If rsMemberInfo("status") = True Then
on_off = "#0AB60A"
on_off_text = "Online<br>"
Else
on_off = "#FF0000"
on_off_text = "Offline<br>"
End If
eventuellt kan du kanske också göra en join mellan inlagg och medlemar, förenklat så skulle det kunna se ut:
"SELECT m.anvnamn, m.regdatum, i.rubrik, i.inlagg FROM medlemar m LEFT JOIN inlagg i ON m.anvnamn = i.namn WHERE IID = " & Request.QueryString("IID") & ""
men det var bara en idé :)
384 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2