webForumDet fria alternativet

text vs. pm (access)

3 svar · 223 visningar · startad av mozilla

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Jag har lite funderingar angående text/pm fält i access. I text kan man ju ha max antal tecken. Medan i pm kan man ha hur många som hellst (eller mer i alla fall). Nu är det så att jag här fält som jag nu i början bara kommer ha lite text i, men att jag kanske i framtiden vill ha mer text(än 50tecken tex)? Är det då bättre att ha dem på pm med en gång? Eller blir databasen större/slöare av att ha en massa pm istället för text?
Helt enkelt är det bättre att ha "text" så länge man har lite text och iså fall ändra i databasen när man behöver plats för mer?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Om du vet att du kommer att ha behov av att lagra mer än 255 tecken så är det lika bra att använda PM från början.

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

okej... men om man inte vet. Är det bättre att ha text framför pm om man ska lagra lite info? Är det bättre prestanda?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Jag har svårt att tänka mig att det har någon större betydelse ur prestandasynpunkt. (Jag vet alltså inte utan gissar mest. Testa!)

Det är förmodligen enklast om du börjar med varchar. Det är inga problem att byta till PM i databasen senare. Det är viss skillnad i ADO dock. T.ex. så kan PM-fält bara refereras en gång i ett recordset och de måste alltid hämtas sist i select-satsen.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)