Håller på att göra en administrations sida (via Access databas) har dock problem med mina texter...
När man på administrationsidorna lägger in text/editerar text och sedan besöker den faktiska sidan så får jag flera radbrytningar och mellanslag alltid framför texten men även efter texten ibland.
Har provat att använda mig av trim - men det funkar inte?!
Troligen gör jag fel - nej rättare sagt jag GÖR fel!
Någon som kan hjälpa mig?
Så här ser koden ut:
...
Uppdatera = "SELECT * FROM news WHERE newsID=" & IDInput & ""
rs.Open Uppdatera, Connect, 1, 2
rs("newsHeader") = trim(HeaderInput)
rs("newsText") = trim(strText)
rs("newsDate") = trim(DateInput)
rs.Update
rs.Close
Connect.Close
...
Tackar!
/Simon
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Du är säker på att dte inte är koden som plockar ut datat som är felaktig?
BomaMedlem sedan aug. 200160 inlägg Jag råkat ut för nåt liknande. Då berodde det på att det fanns blanksteg, tabbar e.d. mellan "textarea" taggarna.
Har kollat på koden som hämtar in datan från databasen och
fyller textArean, men kan inte komma på vad det skulle
kunna vara. (Har även kollat mellanrum i textarea TAG:en).
Koden är som nedan:
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};Dbq=news.mdb;DefaultDir=d:\yyy\tmp;Uid=Admin;Pwd=;"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
Visa = "SELECT * FROM news WHERE newsID = " & Trim(Request.QueryString("editID")) & " "
RecSet.Open Visa, Connect
dim strText
dim StrTextTemp
strTextTemp = Trim(RecSet("newsText"))
strText = replace(strTextTemp, "<br>", vbCrLf)%>
och följs av (i textarea-tagen):
<textarea cols="50" name="newsText" wrap="VIRTUAL" rows="5"><%=strText%></textarea>
Hmmm... :q
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Vad händer om du plockar bort:
wrap="VIRTUAL"
?
LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg Det ser korrekt ut i den kod du visat. Hur ser presentationen ut? Det är inte så att du får knas i din table med radbrytningar mellan <td> och </td> ?
Ingen skillnad :(
Kan det bero på att jag satt posten/fältet newsText i Access till typen PM tro?
Jag vill ju få plats med sy mycket text som möjligt. Så därför valde jag PM istället för typen Text....
LAMP:
Nej, tyvärr beror det inte på det!
När jag hämtar in texten i en textarea blir det likaså fel (precis som när jag hämtar in text och skriver ut den som "vanlig" HTML
på en sida).
Det blir osynliga <br>. Var gång jag ändrar i en text så blir det en ny radbrytning... I början och i slutet av texten...
Kolla gärna på http://www.ngindesign.com/lmsport
Under "fliken" - Info. for players ser man det som tydligast.
Jag har provat att ändra texten på de tre första texterna (till vänster) men inte på texterna till höger.
LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg Källkoden blir ju så här:
<td width="290" height="18" valign="top"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
<br>LM-Sports offers great links to almost every hockey-club in the International Hockey Federation. Together with:the Swedish players agent LEIF NILSSON (represents approx. 60 hockey players all over Europe) and the NHL-Agent PAUL THEOFANOUS (represents clients like Chelios, Barrasso, Robitaille, Irbe, etc.; his players have an average salary of US$ 2.000.000 per season).<br><br>With our service every hockey player or coach will find an adequate team. Very early our Team scouts for young talented players and transfers them to the right place in order to get the ideal development.<br>
</font></p>
\</td\>
din inledande och avslutande <br> måste bero på enterslag när du ändrar. Se till att börja texten längst upp till vänster i textarean och undvik enterslag efter sista punkten. Sedan har du ju en massa blankrader mellan <td> och </td>. Det bör se ut så här:
<td width="290" height="18" valign="top"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">LM-Sports offers great links to almost every hockey-club in the International Hockey Federation. Together with:the Swedish players agent LEIF NILSSON (represents approx. 60 hockey players all over Europe) and the NHL-Agent PAUL THEOFANOUS (represents clients like Chelios, Barrasso, Robitaille, Irbe, etc.; his players have an average salary of US$ 2.000.000 per season).<br><br>With our service every hockey player or coach will find an adequate team. Very early our Team scouts for young talented players and transfers them to the right place in order to get the ideal development.</font></p></td>
Detta beror säkerligen på att jag använder mig av ASP-kod!
Att ha allt på en och samma rad blir ohållbart. Att det blir mellanrum beror likaså på att jag har ASP-rader mellan HTML- koden
ex.
</font></p>
**** ASP KOD ****
</td>
Att det blir mellanrum i HTML-koden är inget jag styr över...
Att det bli <br> i början och i slutet är ju just det jag pratat om hela tiden. Dessa <br> kommer från databasen...
Tack för kommentarerna!
Och jag hoppas fortfarande på en lösning - om något har en idé!
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg När du sätter in datat i databasen, hur ser koden ut som fyller variabeln strText?
rs("newsText") = trim(strText)
Lägger du in htmlkod i databasen (<br>)?