webForumDet fria alternativet

Problem med " tecknen i insert

2 svar · 209 visningar · startad av erka

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Så fort jag gör en insert med " tecken ifrån forumläret så kapas texten där det första " tecknet är, har vridit ut och in och får det inte att fungera..

<%
Function FixaTecken(sfix)
	sfix = Replace(Trim(sfix), "'", "''")
	sfix = Replace(sfix, "|", "")
	sfix = Replace(sfix, chr(34), "")
	FixaTecken = sfix
End Function
%>

använder jag som funktion för att plocka bort tecken som inte ska vara där..

Först har jag en sida med forumläret, sen en confirm sida och sen en insert sida.

På sidan där jag gör inserten har jag

strSQL = "INSERT INTO LocalPoangLink (Fk_UserFromId,Fk_UserToId,PointDate,PointGren,PointWhy) "_
	&"VALUES ("& Session("UserId") &", "& IntUserIdTo &", #"& Date &"#, '"& strGren &"', '"& FixaTecken(Request.form("strMotivering")) &"')"

Skriver jag tex in This ain't just a game, it's a "lifestyle" i formuläret så kommer endas This ain't just a game, it's a med i databasen.

Hmm detta har aldrig varit ett problem innan men nu ser jag verkligen inte vad som är fel

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hur ser formuläret ut?

Det råkar inte vara så att du har defaultvärden i formuläret, och det är där det bryts?

Så här ser det ut i html-koden i så fall om du inte kodar om " till exempelvis &quot; innan du skriver det till input-rutans value-attribut.

<input type="text" value="Han där borta är Karl "Kalle" Svensson">

Det enda som står i attributet value är faktiskt Han där borta är Karl .

Mvh,

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det är inte så att du har satt en maxgräns för hur många tecken som får lagras i din kolumn?

Annars kan du ju försöka byta ut ' och " mot deras html-entiteter, det kanske hjälper: &#39; samt &quot;

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)