Halåjs!
Är det nån som har nått smart sätt att döpa subbar och funktioner på?
Ungersk notation finns ju som en standard men passar inte riktigt in här.
Använder bla. denna subb ganska mycket:
Sub mySql
Set objConn = Server.CreateObject("adodb.connection")
objConn.open strConn
objConn.Execute strSql,rows,128
objConn.Close
Set objConn = Nothing
End Sub
Men "mySql" är ju knappast ett tydligt namn.
Vad brukar ni döpa era subbar och funktioner till (skriv gärna flera exempel)?
obs! ni behöver naturligtvis inte skriva hela subben eller funktionen utan bara namnet och vad den använs till! ;)
Jag brukar kort och gott döpa funktioner/subbar till det dom gör. Har jag en funktion som renderar ut ett recordset till en tabell döper jag det till renderRs() eller displayRs(). Jag brukar ibland använda mig av en funktion som exekverar en sql-sträng och returnerar ett recordset. Det har jag döpt till execSql().
En sub eller funktion enligt den kod du visar hade jag kallat för GetDatabaseConnection().
Jag brukar kalla saker för Get... , List... , Add... , Remove... , och alltid använda engelska. Ett bra namn på vad för jobb funktionen / subrutinen utför.
*hmpf* Ungersk notation (exempelvis f_foo och s_foo) är det inte alla som tycker är bra. Jag tycker du ska följa @nders råd. Man ska döpa funktionen/suben efter vad den gör, inte vad den är.
Man ska döpa funktionen/suben efter vad den gör, inte vad den är.
JAg instämmer, men det kan ju underlätta för andra om man vet att det är en funktion eller en Sub.......men det beror ju helt på hur mycket man kommenterar... :)
Döpa sina filer då? Hur gör ni då? Själv brukar jag använda mig av @nders förklaring ovan.. varför vet jag inte riktigt men det känns rätt.... ex gastbok_new, eller gastbok_delete osv....
De projekt jag arbetar med är aldrig just svenska, utan nordiska.
Utvecklingsteamet sitter uppdelat i Stockholm, Oslo och Köpenhamn.
För att den som skall kunna förstå kod och dokumentation verkligen gör det är det ett måste att dokumentera, kommentera och namnge på engelska.
Jag skulle tro att engelska är mer eller mindre officiellt språk när det gäller den här sortens projekt. Om inte annat så borde det vara det.
Jag skriver alltså på engelska för att folk ska förstå.
Dessutom tycker jag det ser ganska konstigt ut med svenska variabelnamn och liknande, eftersom man inte använder å, ä och ö i namnen.
sven, en fråga till dig; varför halva på svenska och halva på engelska? Det är en hel del som känns mer naturligt att skriva på engelska, och för mig är det mesta mer naturligt att skriva på engelska än på svenska.
Halva svensk och halva engelska.... så är det bara för att det inte är genomtänkt.... Du skulle ha sett hur det var när jag började...
Ínnan jag hade tänkt till alls gjorde jag tvärt om... typ delete_ gastbok, new_gastbok med den påföljden att sorteringen i mapparna blev spännande :)
Men.. klart du har rätt... skall genast köpa mig en engelsk ordbok
Självklart bör man skriva på engelska, inte bara p.g.a att det är standard utan för att dataspråken är ett fackspråk utan dess like. Så för att man skall slippa översätta mellan svenska och engelska när man kodar, och för att andra personer som är inblandade skall förstå koden, upplägget och kommentarerna bör detta ske på ett gemensamt språk, och engelska passar då bäst då vi alla kan det.
Det finns många anledningar för att använda engelska, och jag ser ingen för att använda svenska som språk när man programmerar.