aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Jag har en include fil som börjar bli lite stor, tänkte splitta upp den. Men en annan sak som jag funderade på, i includen finns ett antal funktioner, några av dom har vissa delar som gör samma sak, ska man lägga det i en egen funktion och låta dom andra funktionerna hämta ifrån den funktionen? Gör jag det så får jag en extra DB öppning för det.
Så vad är snabbast eller minst resurs krävande, en extra DB hämtning eller 10 If-satser? If satserna ser ut ungefär så här:
'Replace [Category Name]
If INstr(NewPage, "[Category Name]")>0 Then
NewPage = Replace(NewPage, "[Category Name]", category(1,0))
End If
ca 10 olika som replacar olika saker, samma rader finns i ca 4 andra funktioner. Lägger jag det i en egen funktion så måste DB:n öppnas igen i den funktionen
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Det måste vara något fel på ditt tänk om du har så många IF satser som gör nästan samma sak.
Om du filar lite på själva upplägget, att få samma resultat men på ett lite annorlunda sätt, då slipper du kanske problemet.
Min teori i den här typen av sammanhang är att det enklaste sättet att bli av med ett problem är att ta bort det.
Ibland fungerar det rätt bra faktiskt. Nu är jag inte så insatt i just ditt problem så det kan jag inte uttala mig om! :-)
CoreXMedlem sedan sep. 2001105 inlägg Jag skulle nog valt 10 if satser. Beror ju lite på hur stor databasen är oxå och hur mycke trafik den hantera..
för den måste ju söka.. If satserna hoppar den ju bara över om du inte frågar efter dem.
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Nja, varje If-sats gör olika saker, varje funktion måste vara fristående, varje funktion behandlar en specifik sida och dess html kod! Varje sida innehåller några saker som är samma för alla sidor, men även massor av saker som är unikt för den sidan. Jag vill försöka hålla nere DB hämtningarna så mycket som möjligt. Om jag skulle lägga in det i en egen funktion får jag en extra DB hämtning för just den funktionen, och där i ligger min fråga, en extra DB hämtning eller 10 st if-satser? Vad är snabbast?
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Det är MySQL DB, samt kunna hantera mycket trafik
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Databashantering är absolut det mest resurskrävande alternativet, och skall minimeras så mycket som möjligt.
10 IF satser är ingenting mot att skapa en databasanslutning och datahämtning.
(Det är ganska kul att laborera med olika sidor, och ta tiden på processandet.)
/T
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg misstänkte det, men funktionerna blir lite stora :) men det får man stå ut med