webForumDet fria alternativet

SQL Update bekymmer...

3 svar · 305 visningar · startad av T_Codez

T_CodezMedlem sedan juli 2001458 inlägg

Hej

Mina trubbel befinner sig i följande läge:

FELMEDDELANDE:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an

updateable query.

/admin/upd_article_succ_all.asp, line 91

SQL:en ser ut så här:

SQLUPD = "UPDATE tblUpdate_" & tblccode &" SET fltLinkInternal='" &intlink &"', fltCountryCode='" &ccode &"', fltLanguageCode='" &lcode &"', fltLanguageType='" &ltype &"',fltKategori='" &titelkat &"', fltTitel='" &titel &"', fltBrodText='" &brodtxt &"', fltBild1='" &b1 & "', fltBild2='" &b2 & "', fltBild3='" &b3 & "', fltBild4='" &b4 & "', fltBildText1='" &btxt1 & "', fltBildText2='" &btxt2 & "', fltBildText3='" &btxt3 & "', fltBildText4='" &btxt4 & "', fltLink1='" &L1 & "', fltLink2='" &L2 & "',
fltLink3='" &L3 & "', fltLinkText1='" &Ltxt1 & "', fltLinkText2='" &Ltxt2 & "', fltLinkText3='" &Ltxt3 &"' WHERE fltartikelnummer =" &Request.QueryString("postid")

Set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
db.Open "int_hardoxDSN"
db.Execute SQLUPD,,128

Det jobbiga är att det fungerade nyligen. Men så helt plötsligt så ballade det ur!?!?!? Och nu undrar jag givetvis om det är någon som kan ha en aning om vad det kan bero på?

Tack för uppmärksamheten

mvh
/TT

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Japp, det vet du också om du söker på exempelvis updateable här på wF... ;)

Mina gissningar: kontot IUSR_xxx saknar rättigheter i mappen databasen ligger i.

Mvh,

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Har du rättigheter att skriva till databasen (troligtvis för användaren IUSR_DATORNAMN)?

T_CodezMedlem sedan juli 2001458 inlägg

Självklart är det så... Det var inte länge sedan jag flyttade databasen och ändrade ODBC kopplingen. Men ACK vad jag glömde bort mapprättigheterna...

Thankz ska ni ha @nders och OveRRide :e

Nu fungerar det strålande...

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)