webForumDet fria alternativet

Hjälp med INSERT!

ASP

27 svar · 680 visningar · startad av Mika3l · sida 2 av 2

Frågan, av Mika3l

Ska lägga till info i en databas men jag får felmeddelandet Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14) \[Microsoft\]\[Drivrutin för ODBC Microsoft Access\] Syntaxfel i INSERT INTO-uttryck.. Kod: SQL = "INSERT INTO medlemar (anvnamn,losen,fnamn,enamn,regdatum,typ,status,antalinlagg.email,icq,msn,fodd,ort,yrke-titel,perstext,intressen,favoritsport,signatur) VALUES('" & Trim(Reques

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 2002777 inlägg

jag har ändrat på feta ställen samt delat upp frågan lite mer överskådlgt:

SQL = "INSERT INTO medlemar " & _
" (anvnamn,losen,fnamn,enamn,regdatum,typ,status,antalinlagg, " & _
" email,icq,msn,fodd,ort,yrketitel,perstext,intressen, " & _
" favoritsport, signatur) VALUES('" & Trim(Request.Form("anvnamn")) & "', " & _
" '" & Trim(Request.Form("losen1")) & "','" & Trim(Request.Form("fnamn")) & "', " & _
" '" & Trim(Request.Form("enamn")) & "',[b] Now(),'" & Medlem & "', False , 0 [/b]," & _
" '" & Trim(Request.Form("email")) & "','" & Trim(Request.Form("icq")) & "', " & _
" '" & Trim(Request.Form("msn")) & "',[b]#" & fodd & "#[/b],'" & Trim(Request.Form("ort")) & "', " & _
" '" & Trim(Request.Form("yrketitel")) & "','" & Trim(Request.Form("perstext")) & "', " & _
" '" & Trim(Request.Form("intressen")) & "','" & Trim(Request.Form("favoritsport")) & "', " & _
" '" & Trim(Request.Form("signatur")) & "')"
Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Notis, det är väl inte Access i sig som bestämmer om man ska ha brädgårdar eller ej, man behöver ju inte ens ha Access för att använda databaser.
Själv har jag gjort databaser i Access 2000 och använder apostrofer till mina sql-strängar, funkar alldeles utmärkt!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jo, det är Access-specifikt. Men efter en test på jobbet fungerar det även i version 2000.

Men, i Access 97 fungerar det inte, det är jag säker på. :)
Men det är trevligt att veta att man i nya versioner kan använda apostrofer.

Notis, det är väl inte Access i sig som bestämmer om man ska ha brädgårdar eller ej, man behöver ju inte ens ha Access för att använda databaser.

Vad är det som bestämmer om man ska ha brädgård då?
Och, det stämmer, det finns många dbms, och de flesta är bättre än Access. Det är dock inga andra jag känner till som vill ha brädgårdar runt datumvärden...

Nu har vi blivit lite off topic, men, men... :)

Mvh,

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Vad är det som bestämmer om man ska ha brädgård då?

Det jag funderade på var om man skapar en accessdatabas via script, typ en asp-sida, hur vet man då vilken version det blir?
Är inte IISén med på ett hörn och bestämmer,eller?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jo, kanske. Det är väl kanske inte så vanligt att man gör det dock. Jag skulle dock gissa på att MDAC har mest med det att göra.

Mvh,

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Nu fungerar det med LAMPs kod fast med en ändring. :) :p
'" & Medlem & "' skulle vara 'Medlem' för Medlem är ingen variabel. ;)

Medlem sedan mars 2002777 inlägg

Aha, kul :)

Dock inte lätt att veta vad medlem var :p

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Dock inte lätt att veta vad medlem var

:P §jr ;)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)