Nu ska vi se om det här går att förklara, för jag begriper det knappt själv... ;)
Jag använder Jmail för att skicka iväg data från ett formulär. Allt funkar som det ska, men om jag, efter att mailet har skickats iväg, klickar på webbläsarens bakåtknapp kommer jag tillbaka till det ifyllda formuläret. Det är precis som om det laddas en ny sida när man klickar på submitknappen...
Om jag istället i min gästbok skickar iväg data från formuläret till databasen, så är jag kvar på samma sida, och bakåtknappen tar mig till sidan jag var på innan jag kom till formuläret. Precis så skulle jag vilja att det fungerade med mailformuläret också.
Jag använder alltså
msg.send ("e-postserver")
för att skicka data från kontaktformuläret och
"INSERT INTO guestbook "
för att skicka från gästboken.
Finns det några skillnader mellan att skicka data från ett formulär till en mailkomponent och till en databas? Kan webbläsaren uppfatta det som två helt olika händelser och alltså bete sig på olika sätt då eller kan det här bero på något helt annat som jag inte ens kan tänka mig? :)
Nej, webbläsaren blir i båda fall skickade till en ny URL!
Vet inte hur du har gjort med din gästbok, men hur ser "Action" delen ut i "form"-taggen i respektive sida?
Du bör nästan alltid använda
Response.AddHeader "Pragma", "no-cache"
Response.AddHeader "cache-control", "no-store"
När du använder det får du en ny fräsh sida laddad från servern!