Jag lade in ett ASP-script på min hemsida för att visa hur många besökare som är aktiva. Tack vare global.asa filen så ploppar det nu upp ett fönster som ber om user/pass! Så här ser den ut:
<SCRIPT LANGUAGE=VBScript RUNAT=Server>
SUB Application_OnStart
Application("online") = 0
END SUB
SUB Session_OnStart
Session.Timeout = 15
application.Lock
application("online") = Application("online") + 1
application.Unlock
END SUB
SUB Session_OnEnd
application.Lock
application("online") = Application("online") - 1
application.Unlock
End sub
Låter som om det är en rättighetsfråga på din global.asa-fil. Kolla under dess properties, och kika på säkerhetsfliken.
Kolla så att den användare som ansluter anonymt mot webbplatsen har rättigheter att läsa filen. Standard användare är (here we go again ;)) IUSR_DATORNAMN.
Ursprungligen av OveRRidE **Låter som om det är en rättighetsfråga på din global.asa-fil. Kolla under dess properties, och kika på säkerhetsfliken.
Kolla så att den användare som ansluter anonymt mot webbplatsen har rättigheter att läsa filen. Standard användare är (here we go again ;)) IUSR_DATORNAMN.**
hmm.. var ser jag dem egenskaperna? Exakt var ska jag klicka? Är inte så haj på¨det här...
Hmm.. det här får jag inte att fungera. Hypatia.. jag kan inte hittat det du sa skulle finnas! Och det skumma är att om jag t.ex. vil visa en bild, som ligger på min server, i detta inlägg så ploppar det också upp en ruta!
Ja.. men det är ju dens användare du skall välja mellan. ;)
Från steg 3:
3.1: Välj din servers namn i listan ovanför namnen.
3.2: Välj användare IUSR_DATORNAMN
3.3: Klicka på "add" under listan. Klicka OK.
3.4: Markera användaren i listan under och sätt de rättigheter du behöver.
3.5: APPLY.
Ursprungligen av OveRRidE **Ja.. men det är ju dens användare du skall välja mellan. ;)
Från steg 3:
3.1: Välj din servers namn i listan ovanför namnen.
3.2: Välj användare IUSR_DATORNAMN
3.3: Klicka på "add" under listan. Klicka OK.
3.4: Markera användaren i listan under och sätt de rättigheter du behöver.
3.5: APPLY.**
Hmm.. på din screenshot finns det "Administrator" och "IT Guest Acount". Jag har bara "Administrator" och när jag tar Add så finns bara den egna servern med i rullisten som man dessutom inte kan välja (add-knappen är "ljusgrå")... :q
Du måste markera en användare i listan innan du kan trycka "add". När du markerat en användare (för tredje gången, IUSR_DATORNAMN ;)), tryck "add" och då dyker den upp i rutan under alla användare. Du kan välja fler ifall du vill, men det skall vi ju inte i detta läget så..