webForumDet fria alternativet

tänkt lite

ASP

8 svar · 307 visningar · startad av LR^evil.sid

Medlem sedan maj 2002560 inlägg
Frågan#1

har suttit och tänkt lite...

om jag har en gästbok där du inte behöver något lösenord för att posta ett inlägg och ändå ska ha möjlighet att redigera inlägget skulle jag kunna använda cookies. men cookies kan raderas eller knuffas ut om du är riktigt flitig surfare.

finns det något idiotsäkert sätt att alltid ha möjlighet att redigera sitt inlägg ut någon form av inloggning?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

En variant kan ju vara att generera ett lösenord som skickas till den epostadress man uppger när man fyller i gästboken, samt då skicka med en länk direkt in till en redigeringssida.

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Det anser jag vara en "form av inloggning?" ;)

true, true...

men det låter som ett riktigt bra sätt, i alla fall nu ; )
kör på de...

thnx...

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Det anser jag vara en "form av inloggning?"

Jo det stämmer iofs. Men så som jag uppfattade frågan var det att man inte skulle behöva logga in för att skriva något.
på detta vis har man i alla fall fått chansen att ändra eventuella felaktigheter.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

cookie är väll den enda chansen annars.. tror jag..

jo men cookie var inget alternativ eftersom den inte är "idiotsäker"

alternativet där du anger epostadress och då har en möjlighet att ändra var det jag menade men inte kunde uttrycka eller forma i min tanke

tack solbulle

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Du kan ju göra så att när du skickar mailet med länken så drar du med lösenordet i länken, så att du kör en Request.QueryString("Password") på redigerings-sidan så slipper dom mata in något alls, utan bara klicka på länken.
Se dock till att generera fyndiga lösenord så att det inte är något enkelt att lösa eller samma överallt.

Du har säkert redan tänkt något sånt, men jag tyckte bara jag kunde slänga in mina tankar!

Lycka till! :birp

precis så ja...

thnx allihopa!

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
114 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)