pirajanMedlem sedan apr. 2001246 inlägg DB.Execute ("INSERT INTO tblArticles ([Date], Cat, Title, Author, Text, Published) VALUES ( #" & Request("Date") & "#, '" & Request("Cat") & "', '" & Request("Title") & "', '" & Request("Author") & "', '" & Request("Text") & "', '" & Request("Published") & "')")
Vad är det för fel på detta egentligen? Har gått igenom det miljontals gånger, men det fungerar ej...
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Text är även det ett reserverat ord. Klamra, eller byt namn på fältet.
Se också till att alltid inkludera felmeddelande om du får sånt.
Mvh,
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg [red]
DB.Execute ("INSERT INTO tblArticles ([Date], Cat, Title, Author, [Text], Published) VALUES ( #" & Request("Date") & "#, '" & Request("Cat") & "', '" & Request("Title") & "', '" & Request("Author") & "', '" & Request("Text") & "', '" & Request("Published") & "')")
[/red]
Text är reserverat.....
pirajanMedlem sedan apr. 2001246 inlägg ADODB.Connection.1 error '80004005'
SQLState: 22005
Native Error Code: -3030
[INTERSOLV][ODBC SequeLink driver][ACCESS][Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.
/postarticle.asp, line 19 <--- syftar på raden jag angav, har klamrat Text oxå, men får ändå upp felmeddelandet...
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vad har du för datatyp på fälten?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg pirajanMedlem sedan apr. 2001246 inlägg Text är just text, Date är datum, published är Ja/Nej booliansk tror jag det heter... :) Cat, Title, Author är oxå Text...
På Webeye står det onget om att Text är reserverat...
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Testa att lägga SQL satsen i en variabel och skriv ut den med response.Write
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vad innehåller Request ("Published")?
Du ska inte ha apostrofer runt värdet om fältet är Ja/Nej. Värdet bör vara True eller False.
Hur ser SQL-frågan ut om du skriver ut den med Response.write innan Execute, med alla värden?
Mvh,
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg pirajanMedlem sedan apr. 2001246 inlägg Resultat:
INSERT INTO tblArticles ([Date], Cat, Title, Author, [Text], Published) VALUES ( #27/05-2002 19:55:45#, 'CSS', 'jonas', 'Jonas', 'asa', 'False')
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Vad har du för typ på datum fältet?
pirajanMedlem sedan apr. 2001246 inlägg Allt fixade sig... Apostroferna kring published... Jag måste vara helt slut i huvet :)
Icaaq och @nders; tack så mycket!
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg
Jag måste vara helt slut i huvet
.........det tycker inte jag, för detta var en snabb, intensiv och lärorik tråd...... :)