Har hört om ett script som letar igenom en site och rapporterar om man glömt stänga någonstans. Någon som känner till mer om detta eller har ett sådant script?
Open/Close
7 svar · 220 visningar · startad av Bendro
Stänga vad??? :o
:r dumt ställd fråga...jag vet :r
Jag menade typ conn.Open o.dyl...kopplingar mot databas...recordset etc.
Det låter som en bra grej när man har sisådär hundra databaskopplingar! Det skulle jag också vilja ha.
Lågkonjunktur: En tid då vi kan bli tvungna att klara oss utan saker som våra far- och morföräldrar aldrig ens hört talas om.
Kul citat!
Nej, hur ska ett script veta när det ska stänga?
Det är en av de skaer som är lämnade till oss...
/T
Anledningen till frågan är att en kollega stötte på ett webhotell som tydligen hade ett sådant script....men som dom inte ville sälja. Därför tänkte jag att det kanske fanns någon annan som hade något liknande.
Toonster: Nej, hur ska ett script veta när det ska stänga?
Det behöver ju inte veta när kopplingen mot databasen skall stänga, men det skulle ju vara smidigt om det går att lista alla öppna connections, då vet man ju om det är ngt man glömt att stänga ju.
Hallå där! :-) Man glömmer aldrig att stänga ett recordset. Man får helt enkelt se till att göra allt i ett svep, öppna - läsa - stänga.
Det finns en funktion i IIS som automatiskt avbryter öppna kopplingar efter en lite stund.
Jag har ingen aning om hur man som privatperson skulle ha nytta av en sån grej... Det tyder ju i allra högsta grad på risig och dålig kod. Är man bra på risig kod... så finns det mycket kvar att lära, liksom!