webForumDet fria alternativet

avanmälan mail list

3 svar · 296 visningar · startad av leancuisine

leancuisineMedlem sedan jan. 2002160 inlägg

Hej!

Jag har sökt webben med ljus och lykta och det finns väldigt lite info om hur man lägger upp och sköter mail listor, t ex för nyhetsbrev. Det jag skulle vilja veta är hur man skapar en länk i ett e.brev som går ut som användaren kan klicka på för att bli struken från listan.

Ett sätt som jagt funderat på är t ex en ASP-länk

https://www.enServer.com/avbestall.asp?ID=enEpostAdress@ngt.com

Och att man lägger upp en sida "avbestall.asp" som tar emot argumentet och sedan genererar ett e-brev meddelande om borttagning av adressen till den som sköter listan.

Men den här metoden bygger på att e-brevet som går ut är specialgenererat för varje mottagare så att personens epost-adress ligger i länken. Det verkar vara en ganska mastig och ovanlig metod. Jag kollade i FileMaker hur det funkar där... det finns en funktion för att maila alla i ett urval man gör, men i meddelandetexten verkar man inte kunna infoga några variabler, dvs epost-adress i det här fallet.

I Access t ex verkar inte finnas någon inbyggd funktion, utan det får väl bli att ma skriver ett litet "miniprogram" själv t ex i Visual Basic, som hämtar epostadresser ur Access och skickar epost med t ex Outlook...

Tja, många frågor och få svar... Vet ni här på webForum hur man brukar sköta mail-listor på smidigt sätt.

Det känns ju inte lika elegant att lägga en länk i mailet som gör att användaren fpår gå till en sida och fylla i sin adress, som att länken i sig redan förser servern med rätt argument.

:stud

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Men den här metoden bygger på att e-brevet som går ut är specialgenererat för varje mottagare så att personens epost-adress ligger i länken.

Hur som helst måste du ju ta fram epostadressen till mottagaren för varje brev du skickar, om du då skriver adressen i adressraden kan du väl lika lätt infoga den i länken i själva mailet!?!

leancuisineMedlem sedan jan. 2002160 inlägg

nja...

Jo, det stämmer, men då måste man ta fram en applikation, antigen som webbsida/asp eller som Visual Basic som hämtar värdet epostadress ur en databas för varje post/rad och sedan skapar ett lämpligt mail.

Det genererar större belastning på servern (tror jag) än om man skapar ett enda mail som sedan skickas till en fördefinierad lista av adresser. Jag tror att det finns risk om det är flera tusen adresser t ex att mailservern uppfattar mailandet som en evighetsloop och terminerar scriptet. Jag tyckte det stod någonstans här på WF när jag sökte. Någon diskuterade nämligen att man t ex skulle ta 50 adresser i stöten ur databasen...

Jag vet nästan inget om det här eftersom jag aldrig administrerat en ebrev-lista, men jag trodde att man kunde fixa och dona direkt i befintliga applikationer typ Filemaker, Access, Outlook etc. Det hela ska nämligen inte skötas av mig, utan av "icke-dator-människor". Så om det inte finns färdiga arbetssätt och funktioner i de breda produlkterna av idag, så fär jag nog "bygga" en liten applikation... Hur brukar folk göra som håller på med nyhetsbrevsutskick där folk kan anmäla sig och avanmäla sig efter behag?

Vilka program och tekniker rekommenderar ni som "hänger" här på webForum?

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Inte för att jag eg pysslar med mailutskick men att ha adresserna i en databas och skicka iväg, manuellt kanske iofs, med hjälp av en aspsida låter väl som en bra ide tycker jag.
Fördelen är ju att folk kan anmäla sig samt avanmäla sig direkt till epostlistan utan att någon behöver göra något manuellt.
tror du bör hitta bra mycket om du söker. (Som du iofs redan gjort.)

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)