C cupy Medlem sedan apr. 2002 299 inlägg Frågan 24 maj 2002 23:35 #1 Om jag skriver så här då funkar inte korrekt :
strSQL = "Select * From TABELL WHERE land LIKE '%" & Request.form("land") & "%' AND KATEGORI LIKE '%" & Request.form("kategori") & "%' AND KON='K' ORDER BY Datum DESC"
Men om jag uteslutar den sista stycket då är allt ok [AND KON='K']
problemet bara att jag behöver den !
@nders Medlem sedan juni 2000 32 967 inlägg På vilket sätt fungerar det inte korrekt?
I icaaq Medlem sedan okt. 2000 5 273 inlägg Får du nått felmedelande?
L LAMP Medlem sedan mars 2002 777 inlägg Ett problem kan vara Datum , vilket är ett reserverat ord, byta namn på kolumnen eller gör en fusklösning genom att klammra [Datum] .
Vid alla SQL-fel är det lättare att hitta ett fel om man skriver ut frågan med response.write innan den exekveras.
response.write strSQL
C cupy Medlem sedan apr. 2002 299 inlägg @nders! Det funkar inte korrekt- jag menar att då paging funkar inte o hämtar inte den senaste inlägget o.s.v
Icaaq - Jag får inget fel meddelande
Lamp- Det kan vara också fel men om jag tar bort den då funkar ändå likadant fast då listar den inte ut (by date)
L LAMP Medlem sedan mars 2002 777 inlägg vad får du ut från din response.write strSQL ?
C cupy Medlem sedan apr. 2002 299 inlägg Select * From tabell WHERE land LIKE '%%' AND KATEGORI LIKE '%%'AND KON='K' ORDER BY [Datum]
I icaaq Medlem sedan okt. 2000 5 273 inlägg Du har ju inga värden i din SQL-sats....och sen ska det väl vara ett mellanslag LIKE '%%' AND KON='K' ORDER BY [Datum] här....
C cupy Medlem sedan apr. 2002 299 inlägg jo jag fick det fram
Select * From TABELL WHERE LAND LIKE '%sverige%' AND KATEGORI LIKE '%fysik%'AND KON='k' ORDER BY [Datum] DESC DET FINNS INGA UPPGIFER
C cupy Medlem sedan apr. 2002 299 inlägg men det finns uppgifter om det! men den vill inte lista fram!
L LAMP Medlem sedan mars 2002 777 inlägg Iom att du använder * i din select har du ju ett fält där också som heter datum. Vad händer om du hämtar enligt:
SELECT [datum], land, kategori FROM tabell ......
@nders Medlem sedan juni 2000 32 967 inlägg Som icaaq skrev, lägg till ett mellanslag före AND KON...
Mvh,
C cupy Medlem sedan apr. 2002 299 inlägg jag lagt till ett mellanslag och blev inget skilnad
När jag testat som LAMPs idé då fick jag den här
Error Type:
ADODB.Recordset (0x800A0CC1)
Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal.
L LAMP Medlem sedan mars 2002 777 inlägg Då har du stavat ett kolumnnamn fel eller så finns inte angivet namn på kolumnen/erna du angivit.
C cupy Medlem sedan apr. 2002 299 inlägg OKEJ! Jag fixat det faktist var det så att i select idropdown menu
skrev jag non i första raden istället för "" MEN, paging funkar inte det bara listar ut allt och inte som jag vill---- första sidan stämmer men på nästa sida är helt kaos
Har ni några idéer varför och vad kan man göra?
C cupy Medlem sedan apr. 2002 299 inlägg Jag fixat den också ! genom att ändra allt till [get]
Sista problemet är
strSQL = "Select * From TABELL WHERE land LIKE '%" & Request("land") & "%' AND KATEGORI LIKE '%" & Request("kategori") & "%' ORDER BY [Datum] DESC"
men om jag lägger till KON='k' då funkar inte
Skarre Medlem sedan apr. 2001 2 427 inlägg
Ursprungligen av LAMP Ett problem kan vara Datum , vilket är ett reserverat ord ...
Det kanske inte hör hit, men är "datum" verkligen ett reserverat ord? :q
L LAMP Medlem sedan mars 2002 777 inlägg
Ursprungligen av Skarre Det kanske inte hör hit, men är "datum" verkligen ett reserverat ord? :q
det beror på dbms, men i flera sql-dialekter är det ett reserverat ord.
L LarsG Medlem sedan dec. 2000 12 464 inlägg Nej, det är bara i svensk Access som det kan vara problem med datum.