Tjenna
skulle villja veta hur man hämtar från 2 tabeller
jag har följande:
[klotter]
fran
medd
datum
[Medlem]
anvandarnamn
kon
alder
den ska lista de 20 första klotter inläggen
13 svar · 356 visningar · startad av fundrusse
Tjenna
skulle villja veta hur man hämtar från 2 tabeller
jag har följande:
[klotter]
fran
medd
datum
[Medlem]
anvandarnamn
kon
alder
den ska lista de 20 första klotter inläggen
En SQL-fråga typ denna (Eftersom du inte säger något om relationer, så gissar jag):
SELECT TOP 20 klotter.*, Medlem.* FROM klotter, Medlem WHERE klotter.fran = Medlem.anvandarnamn ORDER BY klotter.datum DESC
Mvh,
Ja fält
SQL:en som du skrev funkar men jag kan bara få ut info från medlems tabellen.
står att det blir undantags fel när jag anväder recset("medd")
Det är ett PM-fält?
Då får du specificera alla fält i frågan, med PM/Memo-fält sist.
Lägg sedan in värdena i variabler innan du använder de på sidan. Lägg värdena i variabler i den ordning du specificerat fälten i frågan.
Mvh,
Detta behandlar ngt liknande, kolla där!
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=43468
MVH Jesper :)
Jo men jag har valt att inte har join..
Har fått det till att funka nu ialla fall.. men om jag nu vill hämta ut ett visst inlägg t ex inlägg 25 hur göra då?
iochmed att jag har ju redan en where. och lägger jag till AND oxå en fråga till t ex klotter.fran = '"& idnr &"' så hittar den inga inlägg
det blir EOF
Du skall kunna lägga till fler villkor i where. Hur ser koden ut?
"SELECT TOP 20 klotter.id as klotterid,klotter.fran,klotter.medd,klotter.datum, members.* FROM klotter, medlem WHERE klotter.fran = medlem.id ORDER BY klotter.datum DESC"
jag provade med:
"SELECT TOP 20 klotter.id as klotterid,klotter.fran,klotter.medd,klotter.datum, members.* FROM klotter, medlem WHERE klotter.fran = medlem.id AND klotter.id = '"& idnr &"' ORDER BY klotter.datum DESC"
får bara EOF
oj jag skrev fel där med members.. men det är inte det som är felet
Syntaxen ser rätt ut. Innehåller variabeln idnr något värde?
Du kan ju testa att skriva ut sql-satsen efter att du har konkatenerat ihop den.
japp den innehåller nått men det måste vara nått annat jag gjort fel för sql:en funkade på ett annat ställe när jag testade..
Så jag fårla helt enkelt klura ut nått