YllehMedlem sedan apr. 200219 inlägg Har ett problem som håller på att göra mig tokig...
detta är koden
<%@ Language=VBScript %>
<%option explicit
Response.Buffer =true%>
<%
dim AnlNr
AnlNr=Request.Form ("Anlnr")
dim ObjInventAnlF
set ObjInventAnlF=Server.CreateObject ("InventAnlF.AnlNrF")
ObjInventAnlF.TaBortAnlaeggning(AnlNr)
Response.Redirect "uppdatera.asp"
%>
Så här är det: Jag har gjort aspformulär som är jobbar med com+. När dessa aspformulär är ifyllda så skall jag på slutet kunna gå till ett formulär som visar det du har skickat in i databasen(SQL), du skall sedan kunna ta bort bef data ur databasen med hjälp av TaBortAnlaeggning (AnlNr) . Har just nu fastnat och får felmeddelande : Fel i databas, anläggning kunde ej tas bort
Är det någon vänlig själ som begriper vad jag menar??? Vad jag tror så hänger inte värdet ("Anlnr") med in och då kan inte detta tas bort ur databasen heller.... Vad gör jag för fel?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Jag är lite bakom, vad är com+?
MVH Jesper
YllehMedlem sedan apr. 200219 inlägg komponent som läggs på server
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du måste nog felsöka i komponenten, eftersom det är där felet inträffar. Gör det efter det att du kontrollerat värdet som skickas till metoden TaBortAnlaeggning.
Mvh,
YllehMedlem sedan apr. 200219 inlägg Komponenten är grön - har testat med vb och det funkar utmärkt...
Har även testat med response.write i bef kod och då får jag inte med värdet (anlnr) in.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Dåså. Kontrollera att formuläret använder metoden POST och att du skrivit rätt formulärfältnamn i din Request.Form.
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg Testa att kolla om något uttryck behandlas av sql server. Hmm, du kanske inte använder det iofs. :o Men om du gör det så kan du ju starta SQLServer Profiler och se vilka uttryck som skickas till SQLServer och vilka som går igenom. Troligtvis är det nån liten bugg som spökar i komponenten eller så skickas det in fel värde till metoden.
YllehMedlem sedan apr. 200219 inlägg Nu är det ju så att jag är urkass på SQL server, men jag har det. När jag öppnar SQL Profiler - kör jag en fråga då eller?
YllehMedlem sedan apr. 200219 inlägg Har gjort detta och allt stämmer!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du har ingen mellansida mellan formuläret och den sida som ska köra mot komponenten?
YllehMedlem sedan apr. 200219 inlägg Jo jag har :
1. Huvudsida där man matar in uppgifter
2. Bekräftelsesida för att användaren skall kunna kontrollera om det är rätt uppgifter som matats in
3. Insert (mellansida) som lägger in datat i Sql server
4. Visa/Tabortsida som gör att man kan gå in för att se alla sina inmatatde värden i SQL.
5. TaBort (mellansida som felar) som gör att man skall kunna ta bort data från Visa/Tabortsidan.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Och du vidarepostar värdena mellan de olika sidorna?
Om du postar från sida 1 till sida 2 och därifrån redirectar till sida 3, så har du inte tillgång till formulärsvaren från sida 1 på sida 3.
De finns endast på den sida som finns i "action" i formuläret.
Mvh,
YllehMedlem sedan apr. 200219 inlägg använder session, man jag skall kolla upp detta!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg I ditt första inlägg i den här tråden använder du request.form. Bara så du vet det.
Mvh,
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg SQLProfiler ligger och monitorerar vilka frågor som skickas till sqlserver. På så sätt ser du vilka uttryck som begärs av den. Man ser även om ett sqluttryck förbereds, även om det inte går igenom. Man kan förstås filtrera på en mängd olika saker, men det överlåter jag till dig att upptäcka. :)
YllehMedlem sedan apr. 200219 inlägg <input id="text4" name="Anlnr" value="<%=VisaAnlaeggning("Anlnr")%>
Någonting så fånigt som name="Anlnr" hade "fallit" bort ur koden på Visa/Tabort sidan, så det vart ju självklart fel...
AnlNr=Request.Form ("Anlnr") på TaBortsidan hade inget värde med sig in och då kunde ju inte data raderas från databasen!
Tack alla Ni som hjälpte mig med detta och särskilt tack till @nders som satte mig på rätt spår! :)