webForumDet fria alternativet

Önskar svar till mail

ASP

7 svar · 231 visningar · startad av voigtann1

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg
Frågan#1

Som på detta forumet.. man kan ju välja att få ett mail för varje svar man får i ett inlägg.. hur gör man det(på ett ungefär) har någon gjort detta innan????

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Vad har du för mailkomponent?

CDonts

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag har inte gjort detta förut, men det borde väl vara ganska enkelt. Efter SQL-frågan som skapar ett nytt inlägg skickar du ett mail till alla som önskar detta. För att hålla reda på vilka som vill ha dessa mail skapar du en "boolean"-kolumn (true/false) i databasen.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Ja, eller varför inte en kolumn(email) där man får skriva in sin epostadress och om någon svarar på inlägget så skickar skriptet ett mail till vederbörande som har valt att fylla i sin epostadress.
Detta fungerar ju naturligtvis INTE men det kanske är en idé till något som fungerar.

Rs.AddNew
		Rs("subject") = Request.Form("subject")

IF Request.Form("id")="main" THEN
			Rs("ref_id") = 0
		ELSE
			Rs("ref_id") = Request.Form("id")
		END IF

Rs("posted_by") = Request.Form("posted_by")
		Rs("text") = Request.Form("text")
	    Rs("email") = request.form("email")
		Rs("date") = Now
		Rs.Update
		Rs.Close
if request("email") <>"" AND Request.Form("id")<>"0" then
'skicka med cdonts eller något
'reciver=request.form("email")
end if

(Man kanske rimligtvis också skall plocka fram ett id på "huvudtråden" och hämta epostadressen därifrån men då får man ju klura lite och det får ngn annan göra ;) )

MVH Jesper

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Ursprungligen av Jesper T Ja, eller varför inte en kolumn(email) där man får skriva in sin epostadress och om någon svarar på inlägget så skickar skriptet ett mail till vederbörande som har valt att fylla i sin epostadress.

Jag skulle dock rekommendera en extra kolumn. Voigtan vill säkert veta användarnas e-mail-adresser oavsett om de valt att få notiser om nya inlägg.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Jag ger mig! ;)

:) hehe du har gjort ett bra jobb :)

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)