webForumDet fria alternativet

Themes

7 svar · 268 visningar · startad av voigtann1

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Ni som gör egna "theman" så att man kan typ "välja" färger och olika motiv på eran hemsida har några frågor:

1. Är det bara typ en css fil?
2. Om inte en CSS fil är det en databas just för desigen med alla färger?
3. Någon som vet ett snabbt och enkelt sätt för att fixa ett sådat här?

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Jag skulle göra det med:
Databas - CSS
eller
Cookies - CSS

MVH Jesper

RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg

Jag skulle inte använda databas då det skulle bli väldans krångligt att hämta för varje unik besökare osv men cookies är bra; bara att hämta in till css dokumentet.

Ja, nja, jo men...

Är det inte smartare att skapa en liten kolumn(om man har en community eller liknande) som man spar ett visst CSS och varje gång vederbörande loggar in så hämtar den detta ifrån databasen och lägger in detta värde(css) i en cookie som sidorna i sin tur kollar emot vid varje sidbyte. Så slipper det bli en databaskoppling vid varje sidbyte. Använder du enbart cookies så ser det ju olika ut beroende på vilken dator du sitter vid.
Men detta går säkert att göra på andra sätt, detta var kanske ett.

MVH Jesper

men med CSS kan jag ju inte få tex en speciel bild och sånt som jag vill.. så jag tror ändå att man måste ha en databas för bilderna och sånt.. lr?

Du kan ju göra flera speciella includesfiler som fungerar som stylesheets.

Låt säga att du har tio olika "skins" till din sida och i varje includefil så finns det ett "stylesheet" samt bildnamn etc.
Användaren väljer ett skin som sedan lagras i en databaskolumn.

MVH Jesper

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

men med CSS kan jag ju inte få tex en speciel bild och sånt som jag vill.. så jag tror ändå att man måste ha en databas för bilderna och sånt.. lr?

gör du det som en bakgrunds bild i en tabell går det.

Ursprungligen av Jesper T **Du kan ju göra flera speciella includesfiler som fungerar som stylesheets.

Låt säga att du har tio olika "skins" till din sida och i varje includefil så finns det ett "stylesheet" samt bildnamn etc.
Användaren väljer ett skin som sedan lagras i en databaskolumn.

MVH Jesper**

gör nog det... låter klokt

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)