Jag har en sida dar jag tycker att det passar battre med att anvanda falttypen Text.
När är det?
En nackdel är att om du låter vem som helst skriva in ett datum så kan han/hon skriva in ett icke giltigt datum (ex.20002-55-12)
mvh icaaq
15 svar · 462 visningar · startad av eriks
Hej! Varfor anvander man falttypen datum/tid (i access). Jag har en sida dar jag tycker att det passar battre med att anvanda falttypen Text. Vad ar fordelen med Datum/Tid mot Test, nar man lagrar datum?
Tack sa mycket! /Erik
Jag har en sida dar jag tycker att det passar battre med att anvanda falttypen Text.
När är det?
En nackdel är att om du låter vem som helst skriva in ett datum så kan han/hon skriva in ett icke giltigt datum (ex.20002-55-12)
mvh icaaq
Jag kan inte se en enda anledning till att inte använda Datumtyp på fält som ska innehålla datum.
Mvh,
Fält med typen text tar väl mycket större plats också.
Jo, saken ar den att jag jobbar just nu med en amerikansk access-databas, dar den enda korta datumform som finns ar MM/DD/YY (jag vill saklart ha (YY)YY-MM-DD ). Dessutom har jag amerikanskt PWS, vilket gor att den itne kan fa fram session.lcid 1053.
Hmm, hur ska jag losa detta problem?
Ogilitga datum borde val kunna losas genom att checka dem nar de skrivs in.
Sorteringsordningen ar enligt vad jag vet korrekt aven om man avander text.
Finns det nagot satt man kan koda runt, sa att man itne behover Year(), Month(), osv i SQL-fragan, "aven om man behover dem".
Finns det nagot annat satt att losa mitt problem pa?
jag förstår fortfarande inte ditt problem med att använda datumformatet till datum.
Falttypen "kort datum" ar MM/DD/YY. Pa min sida (och dar folk lagger in varden i databasen) vill jag anvanda formen YY-MM-DD.
T.ex. Vi pratar om den 5e oktober forra aret. Detta star i databasen som 10/05/01. Nar jag hamtar datumet pa sidan vill jag att det ska sta 01-10-05. Dessutom ska folk kunna lagga in 01-10-05 i databasen istallet for 10/05/01.
Blev det klarare?
Falttypen "kort datum" ar MM/DD/YY. Pa min sida (och dar folk lagger in varden i databasen) vill jag anvanda formen YY-MM-DD.
Hur stor är din site igentligen, ed tanke på att du använder PWS så verkar det vara en ganska liten site. Så funkar det att använda Text-fält så tycker jag att du kan göra det, men om du ska lägga upp siten för lite fler besökare på kanske en IIS, då tycker jag att du ska använda DATUM och Session.LCID= 1053
men som sagt jag vet inte hur stor site du har........
Jag haller pa att utveckla pa datorn nu, det ar darfor jag anvander PWS.
Använd datatime som datatyp.
Du kan alltid skriva en egen funktion som konverterar till formatet yyyy-mm-dd
Jo, det har du ratt i.
men... det borde vara ganska resurskravanda att andra alla datum som skrivs in till "oonskad form" och sedan andra alla datum som skrivs ut till "onskad form".
Skulle man itne kunna stalla in databsen sa att den forstar 01-10-05 aven om den ar installd pa 10/5/01 -formatet?
varför ändra 2 ggr, skicka in date() som value i SQL:en och sedan formatera det till rätt visningssätt vid presentationen.
Gors detta automatiskt med session LCID? Alltsa om den far ett datum som ar 10/05/01 sa skrivs det automatiskt om till 01-10-05 och omvant?
japp det gör det.......