cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg Jag är en nybörjare på ASP men har lyckats knåda ihop ett forum.
Problemet är att jag måste använda pagecounter som gör att min script funkar inte eller bara delvis.
Exakt - När man väljer en land på listan hämtas den från db som vanligt och listar ut alla info om medlemmar från det valda landet.
Som uppdelade på sidor. Den första sidan stämmer, men andra osv, blandar ihop alla länder. Alltså dem andra sidor visar inte bara den utvalda lands användare utan alla länder som finns i db Kan ni hjälpa?
koden är:
<FORM name=Land action = j.asp method=post>
<select name="sok" onchange="submit();">
<font face="verdana, Helvetica" size=2>
<option value=non >-------------------------</option>
<option value= Norge>Norge</option>
<option value= Danmark>Danmark</option>
<option value= Sverige>Sverige</option>
<option value= Tyskland>Tyskland</option>
<option value= italia>Italia</option>
<option value=Holland>Holland</option>
</select></form>
<% intPage = Request("page")
If isNumeric(intPage) = False Or intPage < 1 Then
intPage = 1
End If
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "Select * From Tabell WHERE Land LIKE '%" & Request.Form("sok") & "%' ORDER BY id DESC"
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("databas.mdb")
rs.Open strSQL, strDSN, 1
If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
rs.PageSize = 10
rs.AbsolutePage = intPage
intRecCount = rs.PageSize
intPageCount = rs.PageCount
Response.Write "<p><b>Side " & intPage & " af " & intPageCount & "</b></p>"
Do While Not rs.EOF And intRecCount > 0 %>
<!-- HÄR SKRIVER JAG UT TEXTEN I TABELLEN SOM JAG HÄMTADE MED SQL SATSEN -->
<table><tr>
<td><%= FormatDateTime(Rs("datum"),2)%><td> <a href="visa3.asp?id=<%=TRIM(Server.HTMLEncode(Rs("ID"))) %>"> <% =TRIM(Server.HTMLEncode(Rs("fnamn")))%> </a> </td>
<td> <% =TRIM(Server.HTMLEncode(Rs("Land")))%></td>
</tr>
</table>
</table>
<!-- Tabell slut -->
<% intRecCount = intRecCount - 1
rs.MoveNext
Loop
End If
rs.Close
Set rs = Nothing
Response.Write "<p>Gå til sida "
For intNum = 1 To intPageCount
Response.Write "<a href=j.asp?page=" & intNum & ">" & intNum & "</a> "
Next
Response.Write "<p>"
If Clng(intPage) > 1 Then
Response.Write "<a href=j.asp?page=" & intPage - 1 & "><<</a>"
Else
Response.Write "<<"
End If
Response.Write " "
If Clng(intPage) < Clng(intPageCount) Then
Response.Write "<a href=j.asp?page=" & intPage + 1 & ">>></a> "
Else
Response.Write ">>"
End If
%>
<font face="verdana, Helvetica" size=2>
<option value=non >-------------------------</option>
<option value= Norge>Norge</option>
<option value= Danmark>Danmark</option>
<option value= Sverige>Sverige</option>
<option value= Tyskland>Tyskland</option>
<option value= italia>Italia</option>
<option value=Holland>Holland</option>
</select></form>
<table><tr>
<td><%= FormatDateTime(Rs("datum"),2)%><td> <a href="visa3.asp?id=<%=TRIM(Server.HTMLEncode(Rs("ID"))) %>"> <% =TRIM(Server.HTMLEncode(Rs("fnamn")))%> </a> </td>
<td> <% =TRIM(Server.HTMLEncode(Rs("Land")))%></td>
</tr>
</table>
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "Select * From Tabell WHERE Land LIKE '%" & Request.Form("sok") & "%' ORDER BY id DESC"
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("databas.mdb")
BLIR
session("sokland") = request.form("sok")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "Select * From Tabell WHERE Land LIKE '%" & session("sokland")& "%' ORDER BY id DESC"
r
Du tappar nämligen värdet i request.form så fort du lämnar sidan.
Detta är ett sätt eller så kan du även inkludera en querystring i alla dina länkar. Välj vilket som verkar bäst.
Skulle nog köra på denna då den inte går att manipulera.
cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg 1000/Tack cyprys!
Men nu har jag en felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E21)
ODBC driver does not support the requested properties.
/asp/n4/zzzz/real/re/test/j.asp, line 69
rad 69 --> rs.Open strSQL, strDSN, 1
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Äsch. Testa. Kan funka :)
Set strDSN = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strDSN.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/data/gusk.mdb")
Set RS = strDSN.execute("Select * From Tabell WHERE Land LIKE '%" & Request.Form("sok") & "%' ORDER BY id DESC" )
cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg nej det funkar inte
Error Type:
ADODB.Recordset (0x800A0CB3)
Current Recordset does not support bookmarks. This may be a limitation of the provider or of the selected cursortype.
/asp/n4/zzzz/real/re/test/j.asp, line 76
line76--> rs.AbsolutePage = intPage
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Testa att installera den senaste versionen av MDAC som du hittar på http://www.microsoft.com/data
cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg Ok ! Jag ville men jag vet inte varifrån eftersom microsofts hemside är en stor kaos och man klickar höger vänster och hittar inget!
Är du säkert att jag måste ha den?
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Det behövs nog inte. Felet beror på att man inte kan använda AbsolutePage om man skapat recordsetet med Execute. Jag föreslår att du lägger till &sok=<%=server.urlencode(request("sok"))%> i alla länkar, så att sok-argumentet hänger med på färden.
cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg Kanske det låter dumt men, jag fattar inte riktigt ! menar du på forms länkar eller menar du på alla isåfall jag vet inte hur man byter ut dem jag menar vart ska jag lägga i den
&sok=<%=server.urlencode(request("sok"))%>
ett problem jag hade i samband det det problemet du har var att jag inte hade laggt till
[red]<!--metadata type="typelib" uuid="{00000205-0000-0010-8000-00aa006d2ea4}"-->[/red]
i toppen av sidan. hänvisar till 5:e inlägget ovanför mitt. körde då win 2k pro. nu kör jag win 2k adv. server och det är samma kod men jag vet inte hur det fungerar med 98/me och neråt.
cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg Tack, men det hjälpte inte. Annars jag kör XP pro
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Det är ingen rättighetsfråga då?
Några gubbs här kan alla rättighetsfelmeddelanden utantill. Få se om det hittat hit? :)
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg ok, jag laddat ner o installerat, nu funkar som innan och listar ut allt som innan Alltså paging funkar inte riktigt.
men tack !
Kan någon hjälpa?
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Du har fortfarande session istället för form?
cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg Jag testat med alla möjliga men det blev samma resultat
Vem kan hjälpa?
cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg Kan någon hjälpa ?
kom igen grabbar
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg Om du lägger upp all den relevanta koden för sidan som du har nu så kan jag ta mig en titt.