Hejsan folkens
Sitter och håller på med ett inloggningscript samt verify script till en intranät sida.
Verkar ha fått det mesta att fungera, men verify scriptet godtar inga inloggningar alls.
Använde mig av ett exempel postat här, men får det inte att fungera som jag vill. Verkar som att den inte gör en databaskoppling, utan bara redirectar direkt till error sidan.
Koden ser som följande ut i verify.asp:
<%
User = request.form("User")
Pass = request.form("Pass")
Set dbConn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
dbConn.Open = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.Mappath("login.mdb")
sql="SELECT * FROM login1 WHERE username='" & User & "' AND password='" & Pass & "' "
Set rs = dbConn.Execute(sql)
If rs.EOF Then
Session("logged_status") = FALSE
Response.redirect("errorlogon.asp")
Else
Session("inloggad") = 1
Response.redirect("admin.asp")
End if
%>
<%
dbConn.close
dbConn = Nothing
%>
Jag använder mig inte av sql server utan skall göra direktanslutningar till en lokal databas (.mdb)
Jag är helt grön på asp och bestämt mig för att lära mig den hårda vägen.. genom att försöka själv.. men får inte kläm på detta.
Vore jättebussigt om någon kunde säga vad som är fel.
Som det fungerar nu så loggar man in på login.asp.
Innan den tillåter access till admin.asp skall den gå via verify.asp, men där ligger blockeringen.
avvaktar tacksamt svar.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag tycker det ser ganska rätt ut. En möjlig felorsak är ju att variablerna User och Pass inte alls innehåller det du tror utan att de råkar vara tomma. Kontrollera dess värden, kontrollera att du angett rätt formulärelementnamn i request.form, och slutligen, kontrollera att du har method="post" i ditt login.formulär.
Jag passar på att hälsa dig välkommen till webForum! :)
Mvh,
tackar
Tackar för det. :)
Såhär ser mitt login.asp ut:
<% Response.write "<form method=""POST"" Name=""login"" action=""admin.asp"">" & _
"<p>Användarnamn:<br>" & _
"<input type=""text"" name=""User"" size=""12"">" & _
"<p>Lösenord:<br>" & _
"<input type=""password"" name=""Pass"" size=""12"">" & _
" <input type=""submit"" value=""Logga in"" name=""B1""></form>" %>
Formulärfälten har namnet User och Pass
I databasen login.mdb finns tabellen login1.
I den finns värdena ID (nyckelvärde), name (fnamn), lname, username och password.
det finns ett värde för både username och password, men det verkar som något inte stämmer eftersom det ser ut som att den inte kollar igenom databasen efter värdena utan hoppar direkt till errorlogon sidan.
Kan inte se att recordset är fel heller.
Blir inte klok på detta.. hållt på några timmar och ändrat värden osv.
i admin.asp har jag lagt till värdet <!-- #include file="verify.asp" --> istället för att lägga till hela koden på varje sida.
hmm, tycker också det ser rätt ut, men något blockar..
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Du får alltså inget fel?
har du on error resume next i koden någonstans? I så fall kan du ta bort den och då borde du få något fel.
Nej, jag använder inte den koden.
Den kod du ser är den jag kör med..
Om connectionen till databasen inte hade fungerat borde jag fått ett felmeddelande.. eller hur?
Så det borde stämma.
Att den sedan skall kolla och stämma av med värdena username & password i tabellen login1 i databasen login.mdb borde också vara rätt.
Kanske jag saknar något i själva login.asp sidan?
Tackar för all hjälp so far.. gillar detta forum..
Löste det..
Orsaken var att databasen ligger på en annan dator där servern även är. Det var kopplingen som inte fungerade.. men nu gör det det...
Tackar iaf boys & girls
:)