tyvärr så kan man nog inte detta.. jag är nästan 100% särker att detta inte går.
#1 om man kunde läsa filer från andra servers så kunde man få reda på en hel del "dolda" koder och sånt.. så nej
5 svar · 304 visningar · startad av StefanP
Hur läser jag i en txtfil som ligger på en annan server med hjälp av FileSystemObject ?
tyvärr så kan man nog inte detta.. jag är nästan 100% särker att detta inte går.
#1 om man kunde läsa filer från andra servers så kunde man få reda på en hel del "dolda" koder och sånt.. så nej
Jo, det går. Genom att använda serverkomponenten XMLHTTP kan du anropa en utomstående server och hämta returnerad data. Sök här i forumet så kommer du att hitta en hel del. :)
få reda på en hel del "dolda" koder och sånt
Hur då? ASP exekveras ju innan det kommer till förfrågande sida ändå plus att det knappast hjälper dig att navigera på servern för att lättare hitta filer.
Hur då? ASP exekveras ju innan det kommer till förfrågande sida ändå plus att det knappast hjälper dig att navigera på servern för att lättare hitta filer.
Med FSO så exekveras inte sidan, utan du hämtar rådatat som står i filen.
Med XMLHTTP kan hämta resultatet av en exekverad sida, så är det en textfil så är det inga problem att använda den metoden.
Mvh, Vide - *Just passing by*
För att förtydliga:
* Nej, du kan inte hämta filer mha FSO på en annan server, om inte servern ligger på det interna nätverket och IUSR_dinserver har rättigheter i filsystemet på den andra servern.
* Du kan hämta resultatet av sidkörningar (om vi pratar asp exempelvis) eller rena textfiler, med exempelvis XMLHTTP eller tredjepartskomponenter som till exempel ASPTear.
Mvh,