EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inläggTjenare! :)
Vet inte om detta varit uppe förut, men isf. tar vi det igen :)
Jo, det är så att jag håller på med typ ett frågesportsscript där eleverna bara ska kunna svara på varje fråga en gång. Jag tänkte att det vore ett bra alternativ att spara allt i cookies eftersom jag tänkte vara lite snäll med kommunens server och inte lagra det i en databas :)
Problemet är att jag inte vet hur jag ska, i SQL-satsen, kunna göra så att eleverna bara kan svara på "nya" frågor. Måste jag loopa igenom en cookie för att hitta dem frågor eleverna redan svarat på eller?
Kanske har jag hjärnsläpp, eller så är det svårt. I vilket fall så behöver jag hjälp
SsawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg Jag har byggt ett sådant script en gång, ganska så komplicerat.
Alla frågorna låg i en databs, jag slumpade 10 frågor, som fresenterades en efter en(sida efter sida). Svaren la jag i sessions, och mot slutet så jämmförde jag svaren mot datorn och fick antal rätt/fel samt dom rätta svaren.
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inläggSmart :)
Men är det det bästa sättet?
SsawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg Det är jag inte säker på, men den fungerade kanon för mig. Jag körde på en Access-databas, ganska så mycket folk men inga fördröjningar alls.
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Det känns som om det där med sessioner äter upp argumenten för att inte använda en databas, liksom.
Varför inte bara optimera koden för db:n lite och skippa fyrtio-fem sessioner istället?
EerkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Håller med override, gör det med databas, javascript och asp. Lista dina frågor, slumpa eller inte, när de kryssar i något alternativ skrivs en cookie till deras dator med svar, cookien får samma namn som fråge id:t, sen kollar du mot deras cookies och så, skicka med vilka frågor som ska kollas i en array till rättningssidan eller något sådant