Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inläggDetta har ju alla sätt:
<<Bakåt<< 1 2 3 4 5 6 7 >>Framåt>>
Men hur gör man detta?
<<Bakåt<< A B C D E F Osv.. >>Framåt>>
Och att reqsetet hämtar poster med begynnelsebokstäverna??
MVH Jesper T
Jag lovar att jag har sökt.
Varför vill man ha A B C D??? man vill ju ha sidonummret.. men om det är så om det gör dej lyckligare.. så tyvärr har jag inget svar... har nog aldrig tänkt på det.. det går nog.. men det blir en längre kod än 1 2 3..
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Varför vill man ha A B C D??? man vill ju ha sidonummret..
Jo, det såklart. Men låt säga att du vill lista alla som börjar på K som i Kent, så skulle det vara smidigt, eller hur?!
//MVH Jesper
SSPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Du får använda ...WHERE fld LIKE 'A%'... i din SQL-fråga, och hämta vilken bokstav det rör sig om via querystring:en t.ex.
Ett exempel:
<%
...
If Request.QueryString ( "letter" ) = "" Then
curLetter = "A"
Else
curLetter = cStr ( Left ( Request.QueryString ( "letter" ), 1 ) )
End If
set objRS = ConnectionObjekt.Execute ( "SELECT fld2 FROM tbl WHERE fld1 LIKE '" & curLetter & "%' ORDER BY fld2 ASC" )
...
%>
Sen får du ha länkar till sidan som följer:
<a href="sida.asp?letter=K">K</a>
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inläggJust det, tack!
Går det att lägga länkarna i en snygg array också så att man slipper "a hreffa" samtliga 28 bokstäver?
//MVH Jesper
SSPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jäpp.
Dim arr, i
arr = Array ( "A", "B", "C", osv. )
For i = 0 To uBound ( arr )
Response.Write "<a href=""sida.asp?letter=" & arr ( i ) & """>" & arr ( i ) & "</a>&nbsp;"
Next
Ursprungligen av Jesper T
Varför vill man ha A B C D??? man vill ju ha sidonummret..
Jo, det såklart. Men låt säga att du vill lista alla som börjar på K som i Kent, så skulle det vara smidigt, eller hur?!
//MVH Jesper
Just det ja =) förlåt.. tänkte in på det =) tänkte mer typ på gästböcker och forum