svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Jag hade tänkt att göra en serietabell. Ni vet en såndär som håller reda på fotbollsresultat å så. Måste ju hålla koll på Albinoleffe :)
Om jag gör så här
<%
SQL = " SELECT * FROM tabell WHERE sasong = 16 ORDER BY poang DESC, gjorda - inslappta DESC"
set rs = db.execute(SQL)
do while not rs.EOF
%>
<tr>
<td width="5" align="center"> </td>
<td width="98"><%=rs("lagnamn")%></td>
<td width="17" align="center"><%=rs("gjorda")%> -</td>
<td width="10" align="center"><%=rs("inslappta")%></td>
<td width="10" align="center"><%=rs("poang")%></td>
<td width="5" align="center"> </td>
</tr>
<%
rs.movenext
loop
%>
Det funkar bra men bara om man spelar en match och det är ju inte så bra eftersom Albinoleffe förlorade sin första :)
När nästa omgång är spelad så kommer ett antal nya poster. Vad jag behöver göra är att skriva ut lagnamn en gång samt addera gjorda, inslappta och poang.
Men... det känns som överkurs för mig... skulle vilja ha lite hjälp på traven.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur ser din tabell ut. Lagrar du en post för varje resultat och lag?
I så fall, borde kanske följande hjälpa
select lag, sum(poang),sum(gjorda - inslappta)
FROM tabell WHERE sasong = 16
group by lag
ORDER BY 2 DESC, 3 DESC
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vi kan ju alltid räkna lite i SQL-frågan;
SQL = " SELECT lagnamn, sum(gjorda) as gjorda, sum(inslappta) as inslappta, sum(poang) as poang, sum(gjorda)-sum(inslappta) as skillnad FROM tabell WHERE sasong = 16 group by lagnamn ORDER BY 4 DESC, 5 DESC"
Inte helt hundra, men prova gärna. :)
red: kan inte räkna kolumner, tydligen. ;)
Mvh,
svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Nu skall vi se...
LarsG´s förslag gav:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.
/albinoleffe/test.asp, line 28
och @nders gav :
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Circular reference caused by alias 'gjorda' in query definition's SELECT list.
/albinoleffe/test.asp, line 28
och Ja.... Jag lagrar en post för varje lag och match...
svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Så här blev det.
Använde @nders förslag men fick byta lite grand..
SQL = " SELECT lagnamn, sum(gjorda) as gjordax, sum(inslappta) as inslapptax, sum(poang) as poangx, sum(gjorda)-sum(inslappta) as skillnadx FROM tabell WHERE sasong = 16 group by lagnamn ORDER BY 4 DESC, 5 DESC"'
Tackar... båda två....
Nu kan ni kolla hur det går för Albinoleffe :)
svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Bara en liten grejja...
Om man tänker sig att två lag har samma poäng och samma målskillnad... då borde den sortera så att gjorda mål kommer före insläppta... eller?
Hur kan man göra då?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Prova:
...ORDER BY 4 DESC, 5 DESC, 2 DESC
svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Tack... kom precis på det *rodnar lite lätt*