webForumDet fria alternativet

Å Ä Ö genom mail från mac

ASP

8 svar · 641 visningar · startad av daPhil

Medlem sedan apr. 2001151 inlägg
Frågan#1

Jag sitter på en Mac och kodar så jag får alltid problem med svenska och andra tecken.. Det brukar jag lösa genom HTMLEncode, funkar bra.

Nu har jag ett annat problem: Jag skickar mails i ren text genom formulär. När mailet kommer fram blir alla svenska tecken frågetecken typ: "Hej, hur ?r l?get med dig d?"...

Hur kan jag lösa detta? Det lär ju vara ett Mac problem eller?

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Har samma problem med en kund som sitter på mac.... :(

Hur ska man lösa detta??

PLZ!

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

hmmm

Jag kör på speciella tecken.
Alltså i min kod byter jag ut å,ä och ö mot specialtecken. lite jobbigt men jag vet inget annat sätt.

kan skicka in "mina bokstäver" här när jag kommer hem...

ang. att det blir så när man mejlar vet ja däremot inte vad det kan vara. för mig funkar det när jag mejlar med tex. cdonts eller jmail-script. det blir rätt bokstäver på allt man skriver.

MEN däremot om man mejlar redan "färdig text". alltså om jag skulle mejla en text som jag skrivit in: tex. ett subjekt "mail från sebastian.nu" så skulle å:et bli fel. då sätter ja mitt special-å ;)

Är det bara från den mac-kunden det blir fel? i så fall kan det ha med hans teckenuppsettning att göra. jag hade samma problem i IE. alla åäö blev frågetecken. felet var att det låg dubbletter i teckenkonverteringsmappen. när man markerar objekten och väljer "visa info" så ser man på version. är det ett S där ska man slänga den.

hehe. svårt att förklara, men tex. "kinesisk kodning" finns det ett objekt som heter. så finns det ett som heter "chinees encoding" nånting. SAMMA! förutom att den med svenskt namn hade ett S (antagligen för svensk=) framför sitt versionsnamn i infomenyn.

Kort sagt så slängde jag bort alla filer med svenskt namn från teckenkonverteringsmappen så funkade det! åäö visades inte som ? längre. =)

mvh: basse

Hrm...

Själva funktionen är denna:
Kunden får ett mail från en hemsida med en länk som innehåller en querystring med massa information. När han klickar på länken skickas det en querystring till en "SQL-input" sida, som skriver till DB'n...

Ska jag altså prata med kunden så han får ställa in det i IE..??

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Det ska gå att ställa in med "charset", kommer inte ihåg hur det ska se ut men med rätt "charset" ska det fungera på både Mac och PC. Har gjort det tidigare, vet därför att det fungerar!

Har för mig att en hemsida gjord på Mac ofta får "charset=X-MAC-ROMAN" men om man sätter typ "charset=iso-8859-1" så funkar det i båda!

Mailet som kunden får är ett HTML-dokument med länken i, som det är nu så finns INTE charset=iso-8859-1 med i meta-taggen på den HTML-sidan som kommer till mailen..

Där kanske felet ligger...!
Återkommer...

Medlem sedan jan. 2002473 inlägg

Bara slummade igenom inlägget...
Men om ni bara får problemet när ni skickar det som <html> så borde det väll fungera ifall ni bytar ut å,ä och ö...

Alltså:
å = & aring;
ä = & auml;
ö = & ouml;

Eller jag kanske har fel!!!
PS: det skall inte vara ett mellanrum mellan & och resten

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

:r

F**N!!!
Blir cepe på detta...

Såhär kan det se ut, tydligen mac-tecken för å, ä eller ö...
Šš

I HTML-dokumentet så blir det detta efter Server.HTMLEncode:
& # 3 5 2 ; & # 3 5 3 ; (<-utan mellanslag)

Hur vet jag vilket som är å, ä och ö?
THX!

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
151 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)