bageraMedlem sedan jan. 2001126 inläggHur gör jag för att leta efter ett visst ord från ett textfält och sedan, när det hittas händer det något.
typ såhär:
leta igenom request.form("textfält") efter apa
om apa hittas response.redirect"apa.asp"
om ni hajar vad jag menar.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inläggDet är alltid bättre (både för dig och övriga besökare) att använda den ypperliga sökfunktionen här på forumet när man ställer frågor som eventuellt kan ha besvarats tidigare, men jag har ingenting bättre för mig. :)
If InStr(Request.Form("textfalt"),"apa") Then
Response.Redirect "apa.asp"
End If
bageraMedlem sedan jan. 2001126 inläggSpenderade nästan en timme igår på å bara söka, utan resultat innan jag skrev frågn, kanske behöver gå en kurs i å söka:(
Provade ditt förslag, funkade utmärkt, Tack!, men Jag löste det så här till slut.
txtstring =request.form("texten")
Set objRegExp = New regexp
objRegExp.Global = true
objRegExp.IgnoreCase = true
objRegExp.Pattern = "apa"
Set txtmatches = objRegExp.Execute(txtstring)
if txtmatches.Count ="0" then
response.redirect"inte apa.asp"
else
response.redirect"apa.asp"
end if
vilken metod är bäst om man ska söka många ord?
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inläggDetta får mig att undra vilket som är mer resurskrävande. Jag skulle nästan tro att en If-sats är snabbare än att skapa ett RegExp-object etc., men det kanske är en marginell skillnad.
LarsG?
bageraMedlem sedan jan. 2001126 inläggDet är ett forum med ca 10 inlägg om dagen, access databas så det spelar nog ingen större roll tror jag.
men låt åss säga att det var 200 ord som skulle kollas, 1000 inlägg om dagen, vad vore bäst, snabbast?
eller skulle man välja en annan lösning?
Bara nyfiken:)
JJosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Då skulle jag rekommendera att du bytte ut Access mot en "riktig" databas, typ MS SQL Server.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inläggJag tycker ändå att det är lite "overkill" att skapa ett RegExp-object för att kolla om ett visst ord finns i ett formulärfält.