Alla tungviktare inom asp, LarsG, Anders mfl... det e ngt som e väldigt skumt, jag har följande kod, där jag vill att följande ska ske, samliga poster i en databas loppas beroende på när de e postade så ska de delas in i ett arkiv, dvs samtliga poster som är postade i mars månad ska hamna under rubriken Mars, under rubriken mars ska d finnas en <hr> och under den samtliga poster som postades under den månaden, efter mars så är det samma sak som gäller för april, april som rubrik ---> <hr> ----> samtliga poster postade under april månad...
så här ser min kod ut:
<%
dim rs,nMonth,pMonth
'ansluter till databasen
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("databasen.mdb")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Visa = "SELECT ID, rubrik, avsandare, [datum] FROM arkiv where godkand=true ORDER BY [datum] "
rs.Open Visa, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
'sätter datum som rubrik beroende på när posten lades till databasen
pMonth = 0
while not rs.EOF
nMonth = month(cdate(rs("datum")))
if pMonth <> nMonth then
response.write "<p><b> "& monthname(nMonth) & "</b><hr size=1>"
pMonth = nMonth
end if
'Varannan rad färgad
count = 0
Do Until rs.EOF
count = count + 1
If count Mod 2 = 0 then
color = "#AEAEFF"
Else
color = "#FFFFFF"
End If
'skriver ut posterna med varannan rad blå varannan vit
response.write "<table border='0' width='100%' cellspacing='1' cellpadding='0'>"
'Skriver ut poster från databasen
response.write "<td width=""86%"" bgcolor='" & color & "'> <b>" & left(rs("rubrik"),25) & "...</b> postad av:<i> " & rs("avsandare") & " </i> " & right(rs("datum"),5) & "</td>"
response.write "<td width=""14%"" bgcolor='" & color & "'> <a href=""visa.asp?fraga=" & rs("ID") &"""> Läs mer »</a></td></tr> "
response.write "</table>"
antal = antal + 1
rs.MoveNext
loop
wend
%>
Nu till problemet, jag får inga felmeddelanden lr ngt men nu är det så att bara mars månad dyker upp som rubrik och sedan samtliga poster under mars månad.... ngn som kan hjälpa mig med det?? att få en radbrytning och sedan att april månad skrivs ut som rubrik o alla poster om postades under april månad under??