webForumDet fria alternativet

missing oparator

8 svar · 247 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

Hejsan!

Jg har en kalender på sidan, där jag kan lägga till händelser via ett formulär, men efter 9 händelser så kan jag inte lägga till flera händelser i just den månaden, dvs jag kan bara lägga 9händelser/månad, när jag försöker lägga den 10:e får jag detta felmeddelande:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14' 

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression

och så här ser raden med felet ut

SQL = "Insert Into handelser(title, [text], yyyy, mm, dd) Values('" & title & "', '" & text & "',"_
		& yy & ", " & mm & ", " & dd & ")"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Skriv ut SQL-frågan med response.write så får du nog se att det ät ett variabelvärde som är tomt.

Mvh,

nope finns inga variabelvärden som e tomma, så här ser utskriften ut:

Insert Into handelser(title, [text], yyyy, mm, dd) Values('titeln här', 'händelsen här',2002, 5, 25)

har testat med att sätta datumet maj dvs till 05 men det fungerade inte heller, testade att sätta fnuttar på, året, datumet o dagen men det fungerade inte heller...

Vad är fälten för datatyper?

id - räknare
dd - tal
mm - tal
yyyy - tal
title - text
text - pm

Lustigt. Jag kan inte se vad det är som är galet.
Du har inte någon annan SQL-fråga som körs innan som felet kanske härstammar från?

*gissar vilt*

nope, det finsn ingen sådan...

Men alltså det skumma med detta är att jag kan lägga in ett visst antal händelser och därefter får jag detta felmeddelande och iböand kan det va som så att jag får detta felmeddelande och sedan när jag provar dagen därpå så kan jag lägga till ytterligare en händelse och därefter uppstår detta...

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du har inte råkat pilla till ett fält som primärnyckel, då? Så att du inte kan ha två lika värden i den kolumnen, alltså.

jag har ju id satt till primärnyckel, och det är den enda primärnyckeln

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)