webForumDet fria alternativet

Konstiga tecken!

ASP

5 svar · 373 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag fick för ett tag sean hjäölp hur jag hämtade endast första/sista delen ur ett recset. det var då:

<%response.write left(recset("rubrik"),20)%>

MEN den gör konstiga tecken av vissa bokstäver, men bara ibland =/

Tex. meningen "Alla som kommer på festen.." blev:
"Alla som kommer pX "

Där X bara är en fyrkant. =/ skrev just X för att den troligen inte kommer visa om jag skriver en fyrkant. eller jag testar:

en sån i stället för å.

sen blir vissa ö "&#"
och vissa ä också &# typ.

varför bara vissa åäö?
När jag hämtar hela recsetet så är det normala tecken...

ett annat exempel:
"ALLA! LÄÄÄS!"
blev:
"ALLA! LÄÄ&"

Det är alltid i slutet av meningen dessa konstiga tecken kommer och så avbryts hämtningen efter det tecknet, inte fetr 20 som jag angett!

HJÄLP!!!!!

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Om du tar en titt i databasen så ser du säkert att alla å, ä, ö och övriga speciella tecken är ersatta av kombinationer av andra tecken....t.ex så ersätts å med "å" och ä med "ä"

Till saken....asp-koden läser bara in de 20 första tecknen i databasen. Eftersom å, ä, ö och de andra konstiga tecknen ersatts av flera andra tecken så går det åt mer än 1 tecken för varje bokstav (urkass på att beskriva saker)

Fy vad hemskt....jag kan inte skriva ut de teckenkombinationer de ersätts med, för då ersätts de med de rätta bokstäverna!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Ja, så där kan det nog bli om man använder Server.HTMLEncode innan man lägger in saker i databasen, det ska man inte göra, utan endast när man hämtar ut datan.

Det jag tror Peeer menar är att ä ersätts med &#228; , dvs 6 tecken istället för ett. :)

Mvh,

Precis det menade jag.....men hur lyckades du skriva ut tecknen?? Jag har försökt med allt (tydligen inte)!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det viktiga är att skriva &-tecknet rätt, dvs &amp;.

Jag skrev alltså &amp;#228;.

Mvh,

Måste bara prova! :e
&#228;

Ser ut att funka fint....alltid lär man sig någe nytt!
Nu ska jag ut och fira valborg, så jag har nog glömt hur man gjorde imon igen! ;)

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)